Bedri Baykam İçin

12 Ocak 2009 Pazartesi

“Rüya Sahneleri: Bedri Baykam’ın 4-D’leri ‘Görsel Devrim Yaratan 4-D Eserleri’ görkemli bir sanat olayına sahne oldu.” İstanbul 2008 Fuarı’nda ve Maison de l’Amerique Latine Monaco’da sergilenen ve geniş ilgi çeken “Rüya Sahneleri” Bedri Baykam’ın İstanbul’da Piramit Sanat’ta sanatseverler ile buluşmasına neden oldu. Bedri Baykam son bir yıldır lens teknolojisi üzerinde çalışmaları ile ürettiği yükseklik, derinlik ve zaman faktörlerini içeren 4 boyutlu işleri üzerinde uğraşıları ile son 10 yıldaki “Saydam Katmanlar”, “Dişi Entrikalar”, “At Serisi” ve “Lolitare” gibi serilerinin bir sentezi ile izleyicinin karşısına geçti. Bedri Baykam çift dijital baskı ve tual üzerindeki saydamlıkların bir sonucu olarak oluşan 4-D eserlerini üretmeye 2007 sonbaharında başladı. Bu 4 boyutlar tual, desen, fotoğraf veya video olarak adlandırılacak nitelikte başdöndürücü derinliklerle rüya özelliğine sahip.

Bu noktada bir soru beliriyor? Neden 4-D. Çünkü 3 boyuta ek olarak zaman faktörü de ekleniyor. Bu eserlerde Picasso, Monica Belluci ve Baykam’ın modellerinin yanında bulunmak veya Van Gogh, Dali veya Gauguin ortaya çıkıyor ve aynı görüntüde bir araya geliyorlar. 9-10 katmanın birbiri üstüne konduğu bu çalışmalar, sanatçının favori temaları olan erotizm, İstanbul, sanat tarihi ve pop kültüre göndermeler içeriyor. Yıllardır bilinen ve ortada olan bu malzeme ile “keşfedilmemiş” yeni bir teknoloji ile 90X120 cm, 120X180cm, 120X240 cm gibi üç farklı ebatta üretilmiş eserler Baykam’ın kariyerinin bir özeti olma niteliğini taşıyor.

Sanatçının Monaco ve İstanbul sergileri için:“Dreamocaptions Bedri Baykam’s 4-D’s” adını taşıyon 120 sayfalık Fransızca, İngilizce ve Türkçe bir katalog Piramit Yayıncılık tarafından piyasaya sürüldü. Bu katalog önsözlerini dünyaca ünlü İngiliz eleştirmen Edvard Lucie Smith ve genç Türk sanat tarihçisi Ümit Gezgin kaleme aldılar. En tanınmış sanat tarihçilerinden sokaktaki insana kadar herkesin ilgisini çeken bu işler için Ümit Gezgin, “Özellikle bu dördüncü katman serisi, özgün evrensellik tema’sının somut ve gerçek açılım durumunu gerçekleştirilecek post modern örnekleri olarak karşımızda durmaktadır” derken Edvard Lucie Smith ise çalışmaları şu sözlerle tanımlıyor: “Bedri’nin bu son işleri, kelimenin her anlamı ile yeni’dir... Bu yapıtlar karşısında şaşırma konusunda hiçbir sıkıntımız olmayacak!”

Bedri Baykam 1957 yılında Ankara’da doğdu. İki yaşında resim yapmaya başladı. Altı yaşında Ankara, Bern ve Cenevre’de ilk eserlerini sergiledi. Harika çocuk olarak tanımlandığı 1960’lı yıllarda Avrupa ve Amerika’nın birçok sanat merkezinde sürekli olarak sergiler açtı. Fransız Lisesi öğrencisi olan Bedri Baykam 1975 yılında Paris’e yerleşti. Sorbonne Üniversitesi’nde işletme ve ekonomi tahsili yapan Baykam, bu fakülteden master aldı. Paris’te aynı durumda L’Actorat adlı özel okulda aktörlük eğitimi de yaptı. 1980 yılında Amerika’ya taşınan sanatçı, 1984’e kadar California College of Arts and Crafts’de resim ve sinema eğitimi gördü.

1987 yılına kadar Amerika’da kalan Baykam, bu süre içinde de San Francisco-New York, İstanbul ve Paris’te birçok sergiler açmaya devam etti. 1987’de atölyesini İstanbul’a taşıyan Baykam, bugüne kadar 86 kişisel sergi açtı, birçok grup sergisine katıldı. Birçok kısa ve uzun metrajlı filmde aktörlük yaptı. Baykam’ın yayımlanmış 18 kitabı bulunuyor.



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Müzikal Beyin 9 Şubat 2009
Arif Hikmet Koyunoğlu 26 Ocak 2009

Günün Köşe Yazıları