Sen bedava san!

Sen bedava san!

09.07.2016 06:00
Güncellenme:
Takip Et:

İzmit Körfezi geçişini 2 saatten 4 dakikaya indirecek, yeryüzünün en uzun açıklıklı dördüncü köprüsü olan Osmangazi Köprüsü 30 Haziran’da açıldı.
İktidar, “köprüler yaptırdım beleş geçmeye” türküsünü çığırabilsin diye, Tayyip Bey’in emri ile on gün süreyle, vatandaş köprüden bedava geçti. Çok da mutlu oldu. Hatta köprü girişlerine arabasını park edip bedava geçişi cep telefonuyla fotoğraflayarak, beleşi ölümsüzleştirirken trafiği tıkadı, tehlikeli durumlar da yarattı. Vatandaşımız beleşe bayılır, oyunu isteyen de onu sürekli beleşle kazıklar. Osmangazi Köprüsü de onun bir parçasını oluşturduğu ve kalkış ile varış noktaları arasındaki süreyi 3.5 saate indireceği söylenen İstanbul İzmir otoyolu projesi de, bu beleşle kazıklamanın canlı örneğidir.
Yap - işlet - devret” (YİD) modeliyle yapılan otoyol ve köprü için ilk bakışta kimsenin cebinden para çıkmamaktadır. Devlet bu iş için yükleniciye beş para ödememekte, yalnızca bir süreliğine işletmeyi vermektedir.
Yüklenici de cebinden harcama yapmamakta, işi çevirmek için banka kredisine başvurmaktadır.
Eskiden bankalar, alacağını tahsil edememek tehlikesine karşılık hazine güvencesi alarak, riski kamuya yüklemekteydi. Şimdi bu açık uygulama kaldırılmış, yerine devlet bankalarından kredi alınmak yolu tutulmuştur. Osmangazi projesinin kreditörleri arasında Halkbank ve Vakıflar Bankası gibi devlet bankaları bulunmaktadır.

***

Peki ya otoyol ve köprüye yeterince talep olmaz da, yüklenici öngörülen kârı elde edemezse ne olacak?
Bu olasılığa karşı, devlet, köprü ve otoyol için yüklenici firmaya taahhütte bulunmaktadır. Bu rakam köprü için günde 40 bin, otoyol için ise günde 115 bin geçiştir. Bu rakamlara ulaşılamadığı takdirde, devlet yani hazine, yani beleşe meraklı vatandaş, farkı cebinden ödeyecektir.
Osmangazi Köprüsü’nün başta 35 $ + Kdv (120 tl) olarak ilan edilen geçiş ücreti 90 liraya indirilmiş olmasına karşın, hâlâ km başına dünyanın en yüksek ücretidir.
Uzmanlar, bu fiyatlarla köprünün günde 40 bin geçişe ulaşmasının pek mümkün görünmediğini, farkın vergi mükellefinin cebinden çıkacağını söylüyorlar.
Yani uyanık vatandaş köprüden beleş geçiyorum derken, geçmese bile geçiş ücreti ödemek durumuna düşecektir.
Ekonomist yazar Uğur Gürses, 6 Temmuz 2016 tarihli yazısında İstanbul - İzmir otoyol için de durumun aynı olduğunu belirtiyor.
Gerçekten de, İstanbul’dan İzmir’e gidişte otoyolun alternatifi olan İstanbul - Bandırma feribot- Bandırma İzmir karayolu güzergâhının arabayla iki kişi gidilmesi halinde adam başı 128 liraya mal olmasına karşılık, otoyolun kullanılması halinde maliyetin adam başı 160 liraya yükseleceğini, bunun da caydırıcı etkisi olacağını anlatıyor Gürses.

***

Böylelikle köprüden bayramda beleş geçtim diye sevinen uyanık vatandaş, Osmangazi Köprüsü’nün de İstanbul İzmir otoyolunun geçiş ücretini de, geçse de geçmese de ödeyecektir.
Bu durum, Aydın Boysan’ın anlattığı bir olayı hatırlattı bana.
Bir gün Vehbi Koç dostu Aydın Boysan’a bir kol saati hediye etmiş. Aydın Bey bakmış saatin arkasında, “Arçelik bayiiler toplantısı” yazıyor.
Vehbi Bey durumu anlamış ve gülümseyerek müdahale etmiş:
- Bakma sen ona, bana bedava diye gelenler hayatta hep en pahalıya mal olanlar olmuştur.
Uyanık vatandaş, Vehbi Koç’un dile getirdiği gerçeği henüz anlamış değil, hâlâ beleş peşinde.  

Yazarın Son Yazıları

İyi insan (19 Mart 2024)

İyi insan

Devamını Oku
19.03.2024
Laiklik nedir?

Laiklik nedir?

Devamını Oku
06.03.2024
Yıldönümü

Yıldönümü

Devamını Oku
03.03.2024
Aslında biliyorlar

Aslında biliyorlar

Devamını Oku
01.03.2024
Vatan nöbeti

Vatan nöbeti

Devamını Oku
27.02.2024
Daha neler olacak?

Daha neler olacak?

Devamını Oku
25.02.2024
Ali Sirmen yazdı...

Türkiye hâlâ laik mi?

Devamını Oku
23.02.2024
Mutluluk mecburiyeti

Mutluluk mecburiyeti

Devamını Oku
20.02.2024
İşin özü

İşin özü

Devamını Oku
18.02.2024
Tehlikeli kavga

Tehlikeli kavga

Devamını Oku
13.02.2024
Kader mi?

Kader mi?

Devamını Oku
11.02.2024
Biat etmeyene hayat yok

Biat etmeyene hayat yok

Devamını Oku
09.02.2024
AKP yanıltıyor

AKP yanıltıyor

Devamını Oku
06.02.2024
Monşer

Monşer

Devamını Oku
04.02.2024
Neler olmaz ki?

Neler olmaz ki?

Devamını Oku
02.02.2024
Ne aceleniz var?

Ne aceleniz var?

Devamını Oku
30.01.2024
Bir ittifak nasıl kurulur?

Bir ittifak nasıl kurulur?

Devamını Oku
28.01.2024
Lütfedilen bir yaşam

Lütfedilen bir yaşam

Devamını Oku
27.01.2024
Ali Sirmen yazdı...

CHP-İsveç-NATO

Devamını Oku
26.01.2024
İyi insan (24 Ocak 2024)

İyi insan

Devamını Oku
24.01.2024
İflas budur işte

İflas budur işte

Devamını Oku
23.01.2024
Sam amcamız bizi attaya götürüyor

Sam amcamız bizi attaya götürüyor

Devamını Oku
21.01.2024
Sokak ve siyaset

Sokak ve siyaset

Devamını Oku
19.01.2024
Nasıl olacak?

Nasıl olacak?

Devamını Oku
16.01.2024
Zor günler

Zor günler

Devamını Oku
14.01.2024
Ali Sirmen yazdı

Türkiye’nin ekseni

Devamını Oku
12.01.2024
Yeni yerel yönetim

Yeni yerel yönetim

Devamını Oku
09.01.2024
Bir Kuvvacı dost

Bir Kuvvacı d

Devamını Oku
07.01.2024
Büyük çıkmaz

Büyük çıkmaz

Devamını Oku
06.01.2024
Din devleti

Din devleti

Devamını Oku
05.01.2024
Belliydi

Belliydi

Devamını Oku
02.01.2024
Aynı anıyı paylaşmak

Aynı anıyı paylaşmak

Devamını Oku
31.12.2023
Aynı vatanı paylaşmak

Aynı vatanı paylaşmak

Devamını Oku
29.12.2023
Durum

Durum

Devamını Oku
26.12.2023
‘Dostum Mozart’

‘Dostum Mozart’

Devamını Oku
24.12.2023
‘Anayasal kabahat!’

‘Anayasal kabahat!’

Devamını Oku
22.12.2023
Seçmenin tepkisi

Seçmenin tepkisi

Devamını Oku
19.12.2023
Bir garip patron

Bir garip patron

Devamını Oku
17.12.2023
Ali Sirmen yazdı...

‘Allah’ın gazabı’

Devamını Oku
15.12.2023
Hamas ve Kuvvacılar

Hamas ve Kuvvacılar

Devamını Oku
12.12.2023