BMC Fabrikası Batmamalı!

18 Eylül 2012 Salı
\n\n\n

Kurulduğu 1964ten günümüze kadar ekonomiye yaklaşık 10 milyar dolar katkıda bulunan BMC fabrikası çok büyük sıkıntıda.

\n

Finansal darboğaz nedeniyle üretimini durduran, Türkiyenin en büyük ticari araç üreticilerinden olan BMC, İzmirde kuruldu. 1989 yılında şirketin bütün hisseleri Türkiyenin en büyük holdinglerinden biri sayılan Çukurova Holding tarafından satın alındı.

\n

BMC ticari araç üretiminde ilklere sahiptir

\n

Halen endüstri, inşaat, iletişim ve bilişim teknolojileri, medya, nakliye ve hizmet, finansal hizmetler sektörlerindeki 144 şirketi, yaklaşık 35 bin personeli ile Türkiyenin en büyük holdinglerinden biri olan Çukurova Holding bünyesinde faaliyet gösteren BMC, sırasıyla Austin, Moris, Leyland serisi hafif ticari araçlar, Fatih serisi kamyonlar, Yavuz serisi ilk turbo motorlu ticari araçlar, vanlar, kombiler, kombi vanlar, minibüsler ve kamyonetlerden oluşan 19 modeli ile megastar araçlarını üretti. 2008’de ilk tam alçak tabanlı procity serisi solo ve körüklü otobüs üretimine başladı.

\n

Ordumuza büyük katkılar \tsağlamıştır

\n

Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaç duyduğu 4x4 / 6x6 taktik tekerlekli araçları, zırhlı araçları ve değişik üstyapılı lojistik destek amaçlı araçları imal ederek ordumuza büyük destek sağlamıştır. 2008 yılında Savunma Sanayi Müsteşarlığının yürütmekte olduğu Taktik Tekerlekli Araç Projesi kapsamında 1859 araçlık, mayın temizlemede kullanılan tekerlekli zırhlı araç ve taktik tekerlekli araçların ihalesini kazanmış ve sözleşme imzalamıştır.

\n

BMC yüzde yüz yerli sermayesi ile ordumuzu dışa bağımlılıktan kurtarmada önemli işlev üstlenmiştir

\n

BMCnin yüzde yüz milli ve Türk firması olması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetlerinin dışa bağımlı olmamasına, ambargolardan etkilenmemesine, sınırsız operasyonel kullanım hakkını elde etmesine katkıda bulunmaktadır. Türk Silahlı Kuvvetlerinin bunun dışında geleceğe yönelik olarak ihtiyaç duyacağı yeni araçları da BMC üretme kapasitesine sahiptir.

\n

BMC büyük bir katma değer \tyaratmaktadır

\n

- Yaklaşık 35 bin kişiye iş ve aş sağlamaktadır.

\n

- Yıllık 1.800 araç üretme kapasitesine ve büyük satış yeteneğine sahiptir.

\n

- İhracat yaparak ülkeye döviz kazandırmaktadır.

\n

- Kurulduğundan bugüne kadar geçen 48 yılda ekonomiye yaklaşık 10 milyar dolar bir katkı sağlamıştır.

\n

BMC üretimini durdurmuştur

\n

Yönetimsel ve sektörel nedenlerle finans darboğazına giren ve üretimini durduran BMCnin 27 tane bayisi bulunmaktadır. Bu bayilerden alınan araç avans çekleri şirket tarafından banka ve diğer finans kurumlarında kredi teminatı olarak verilmiş ancak vadelerinde ciro eden şirket tarafından ödenmemesi nedeniyle bayiler ve yan sanayiciler çok zor durumda kalmışlardır. Şu anda ne yapacaklarını bilemez haldedirler.

\n

BMCnin toplam 250 milyon dolar borcunun olduğu tahmin edilmektedir. Üretime başlamak için de yaklaşık 30-35 milyon dolar işletme sermayesinin gerekmekte olduğu hesaplanmaktadır.

\n

Çukurovanın sahibi Karamehmetin BMCyi kurtaracağı herkes tarafından umut edilmekte ve böyle bir firmanın batmasına kimsenin izin vermemesi gerektiği dillendirilmektedir.

\n

BMC bu krizden nasıl \t\tkurtulabilir

\n

- Alacaklı bankalar ekonomiye ve milli savunmamıza bu denli katkıda bulunan BMCye verdiği kredileri uzun vadeli olarak konsolide edebilirler.

\n

- Bayilerin çeklerini likiditeye çeviren banka ve finans kurumları, masum olan keşideci bayi ve firmaların çeklerini yenileyerek uzun vadeli olarak konsolidasyon yapabilirler.

\n

- Alacaklı bankalar konsorsiyum kurarak fabrikanın yeniden üretime geçmesi için işletme sermayesi aşılayabilirler; yeni Türk Ticaret Kanununa göre BMC yönetim kuruluna konsorsiyumu temsilen bağımsız yönetim kurulu üyesi veya üyeleri görevlendirebilirler.

\n

- Bankalar Kanunu ve rasyolar nedeniyle kredilerin konsolidasyonunda ve yeni kredi verilmesinde zorlanacak bankaların yerine Vakıfbank, Halk Bankası gibi devlet bankaları pozisyon alabilir.

\n

- Doğrudan yabancı sermaye getirebilecek firmalarla sıkı görüşmeler yapılabilir; bu anlamda başta Katar olmak üzere Körfez ülkeleri askeri araçlara olan ihtiyaçları nedeniyle bu üretime ortak olabilirler.

\n

Piyasanın tekelleşmemesi için BMC batmamalıdır

\n

Piyasa ekonomisinde acımak yoktur. Bu nedenle BMCnin bulunduğu pazarda tekelin kurulmaması için BMC pazardaki yerini korumalıdır.

\n

BMCnin batışı demek yüz milyonlarca dolarla ifade edilecek büyük bir zararın doğması demektir.

\n

Milli ekonominin yararı için yönetimsel hataları da olsa bu tür firmaların batmasına izin vermemeliyiz.

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları