Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
BMC Fabrikası Batmamalı!
Kurulduğu 1964’ten günümüze kadar ekonomiye yaklaşık 10 milyar dolar katkıda bulunan BMC fabrikası çok büyük sıkıntıda.
\nFinansal darboğaz nedeniyle üretimini durduran, Türkiye’nin en büyük ticari araç üreticilerinden olan BMC, İzmir’de kuruldu. 1989 yılında şirketin bütün hisseleri Türkiye’nin en büyük holdinglerinden biri sayılan Çukurova Holding tarafından satın alındı.
\nBMC ticari araç üretiminde ilklere sahiptir
\nHalen endüstri, inşaat, iletişim ve bilişim teknolojileri, medya, nakliye ve hizmet, finansal hizmetler sektörlerindeki 144 şirketi, yaklaşık 35 bin personeli ile Türkiye’nin en büyük holdinglerinden biri olan Çukurova Holding bünyesinde faaliyet gösteren BMC, sırasıyla Austin, Moris, Leyland serisi hafif ticari araçlar, Fatih serisi kamyonlar, Yavuz serisi ilk turbo motorlu ticari araçlar, vanlar, kombiler, kombi vanlar, minibüsler ve kamyonetlerden oluşan 19 modeli ile megastar araçlarını üretti. 2008’de ilk tam alçak tabanlı procity serisi solo ve körüklü otobüs üretimine başladı.
\nOrdumuza büyük katkılar \tsağlamıştır
\nTürk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaç duyduğu 4x4 / 6x6 taktik tekerlekli araçları, zırhlı araçları ve değişik üstyapılı lojistik destek amaçlı araçları imal ederek ordumuza büyük destek sağlamıştır. 2008 yılında Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın yürütmekte olduğu Taktik Tekerlekli Araç Projesi kapsamında 1859 araçlık, mayın temizlemede kullanılan tekerlekli zırhlı araç ve taktik tekerlekli araçların ihalesini kazanmış ve sözleşme imzalamıştır.
\nBMC yüzde yüz yerli sermayesi ile ordumuzu dışa bağımlılıktan kurtarmada önemli işlev üstlenmiştir
\nBMC’nin yüzde yüz milli ve Türk firması olması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetleri’nin dışa bağımlı olmamasına, ambargolardan etkilenmemesine, sınırsız operasyonel kullanım hakkını elde etmesine katkıda bulunmaktadır. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin bunun dışında geleceğe yönelik olarak ihtiyaç duyacağı yeni araçları da BMC üretme kapasitesine sahiptir.
\nBMC büyük bir katma değer \tyaratmaktadır
\n- Yaklaşık 35 bin kişiye iş ve aş sağlamaktadır.
\n- Yıllık 1.800 araç üretme kapasitesine ve büyük satış yeteneğine sahiptir.
\n- İhracat yaparak ülkeye döviz kazandırmaktadır.
\n- Kurulduğundan bugüne kadar geçen 48 yılda ekonomiye yaklaşık 10 milyar dolar bir katkı sağlamıştır.
\nBMC üretimini durdurmuştur
\nYönetimsel ve sektörel nedenlerle finans darboğazına giren ve üretimini durduran BMC’nin 27 tane bayisi bulunmaktadır. Bu bayilerden alınan araç avans çekleri şirket tarafından banka ve diğer finans kurumlarında kredi teminatı olarak verilmiş ancak vadelerinde ciro eden şirket tarafından ödenmemesi nedeniyle bayiler ve yan sanayiciler çok zor durumda kalmışlardır. Şu anda ne yapacaklarını bilemez haldedirler.
\nBMC’nin toplam 250 milyon dolar borcunun olduğu tahmin edilmektedir. Üretime başlamak için de yaklaşık 30-35 milyon dolar işletme sermayesinin gerekmekte olduğu hesaplanmaktadır.
\nÇukurova’nın sahibi Karamehmet’in BMC’yi kurtaracağı herkes tarafından umut edilmekte ve böyle bir firmanın batmasına kimsenin izin vermemesi gerektiği dillendirilmektedir.
\nBMC bu krizden nasıl \t\tkurtulabilir
\n- Alacaklı bankalar ekonomiye ve milli savunmamıza bu denli katkıda bulunan BMC’ye verdiği kredileri uzun vadeli olarak konsolide edebilirler.
\n- Bayilerin çeklerini likiditeye çeviren banka ve finans kurumları, masum olan keşideci bayi ve firmaların çeklerini yenileyerek uzun vadeli olarak konsolidasyon yapabilirler.
\n- Alacaklı bankalar konsorsiyum kurarak fabrikanın yeniden üretime geçmesi için işletme sermayesi aşılayabilirler; yeni Türk Ticaret Kanunu’na göre BMC yönetim kuruluna konsorsiyumu temsilen bağımsız yönetim kurulu üyesi veya üyeleri görevlendirebilirler.
\n- Bankalar Kanunu ve rasyolar nedeniyle kredilerin konsolidasyonunda ve yeni kredi verilmesinde zorlanacak bankaların yerine Vakıfbank, Halk Bankası gibi devlet bankaları pozisyon alabilir.
\n- Doğrudan yabancı sermaye getirebilecek firmalarla sıkı görüşmeler yapılabilir; bu anlamda başta Katar olmak üzere Körfez ülkeleri askeri araçlara olan ihtiyaçları nedeniyle bu üretime ortak olabilirler.
\nPiyasanın tekelleşmemesi için BMC batmamalıdır
\nPiyasa ekonomisinde acımak yoktur. Bu nedenle BMC’nin bulunduğu pazarda tekelin kurulmaması için BMC pazardaki yerini korumalıdır.
\nBMC’nin batışı demek yüz milyonlarca dolarla ifade edilecek büyük bir zararın doğması demektir.
\nMilli ekonominin yararı için yönetimsel hataları da olsa bu tür firmaların batmasına izin vermemeliyiz.
\n\nYazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Asgari ücret artarsa verimlilik artar
- Yankı Bağcıoğlu'ndan Suriye uyarısı:
- CHP'li Günaydın'dan Bakan Tekin'e tepki!
- Yeni Doğan çetesi davasında çarpıcı itiraflar
- Canlı tarih müzesi Hisart 10. yılında!
- Teğmenler Yüksek Disiplin Kurulu'na sevk ediliyor
- Tarihçi Yusuf Halaçoğlu'ndan şok iddialar
- TBMM'de 'Etki Ajanlığı' düzenlemesi tartışılacak: Amaç m
- Pera Palas'ta Atatürk Müze Odası
- İmamoğlu’ndan 10 Kasım paylaşımı!
En Çok Okunan Haberler
- Suriye'yi nasıl terk ettiğinin ayrıntıları ortaya çıktı!
- Petlas'tan o yönetici hakkında açıklama
- Nevşin Mengü hakkında karar
- 3 zincir market şubesi mühürlendi
- Colani'den İsrail hakkında ilk açıklama
- Eski futbolcu yeni cumhurbaşkanı oldu
- Geri dönüş gerçekten 'akın akın' mı?
- Fidan'dan 'Suriye Kürtleri' ve 'İsrail' açıklaması
- AKP’nin tabutu CHP sıralarına kondu
- MHP'den 'asgari ücret' önerisi