BMC Fabrikası Batmamalı!
Mustafa Pamukoğlu
Son Köşe Yazıları

BMC Fabrikası Batmamalı!

18.09.2012 03:59
Güncellenme:
Takip Et:
\n\n\n

Kurulduğu 1964ten günümüze kadar ekonomiye yaklaşık 10 milyar dolar katkıda bulunan BMC fabrikası çok büyük sıkıntıda.

\n

Finansal darboğaz nedeniyle üretimini durduran, Türkiyenin en büyük ticari araç üreticilerinden olan BMC, İzmirde kuruldu. 1989 yılında şirketin bütün hisseleri Türkiyenin en büyük holdinglerinden biri sayılan Çukurova Holding tarafından satın alındı.

\n

BMC ticari araç üretiminde ilklere sahiptir

\n

Halen endüstri, inşaat, iletişim ve bilişim teknolojileri, medya, nakliye ve hizmet, finansal hizmetler sektörlerindeki 144 şirketi, yaklaşık 35 bin personeli ile Türkiyenin en büyük holdinglerinden biri olan Çukurova Holding bünyesinde faaliyet gösteren BMC, sırasıyla Austin, Moris, Leyland serisi hafif ticari araçlar, Fatih serisi kamyonlar, Yavuz serisi ilk turbo motorlu ticari araçlar, vanlar, kombiler, kombi vanlar, minibüsler ve kamyonetlerden oluşan 19 modeli ile megastar araçlarını üretti. 2008’de ilk tam alçak tabanlı procity serisi solo ve körüklü otobüs üretimine başladı.

\n

Ordumuza büyük katkılar \tsağlamıştır

\n

Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaç duyduğu 4x4 / 6x6 taktik tekerlekli araçları, zırhlı araçları ve değişik üstyapılı lojistik destek amaçlı araçları imal ederek ordumuza büyük destek sağlamıştır. 2008 yılında Savunma Sanayi Müsteşarlığının yürütmekte olduğu Taktik Tekerlekli Araç Projesi kapsamında 1859 araçlık, mayın temizlemede kullanılan tekerlekli zırhlı araç ve taktik tekerlekli araçların ihalesini kazanmış ve sözleşme imzalamıştır.

\n

BMC yüzde yüz yerli sermayesi ile ordumuzu dışa bağımlılıktan kurtarmada önemli işlev üstlenmiştir

\n

BMCnin yüzde yüz milli ve Türk firması olması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetlerinin dışa bağımlı olmamasına, ambargolardan etkilenmemesine, sınırsız operasyonel kullanım hakkını elde etmesine katkıda bulunmaktadır. Türk Silahlı Kuvvetlerinin bunun dışında geleceğe yönelik olarak ihtiyaç duyacağı yeni araçları da BMC üretme kapasitesine sahiptir.

\n

BMC büyük bir katma değer \tyaratmaktadır

\n

- Yaklaşık 35 bin kişiye iş ve aş sağlamaktadır.

\n

- Yıllık 1.800 araç üretme kapasitesine ve büyük satış yeteneğine sahiptir.

\n

- İhracat yaparak ülkeye döviz kazandırmaktadır.

\n

- Kurulduğundan bugüne kadar geçen 48 yılda ekonomiye yaklaşık 10 milyar dolar bir katkı sağlamıştır.

\n

BMC üretimini durdurmuştur

\n

Yönetimsel ve sektörel nedenlerle finans darboğazına giren ve üretimini durduran BMCnin 27 tane bayisi bulunmaktadır. Bu bayilerden alınan araç avans çekleri şirket tarafından banka ve diğer finans kurumlarında kredi teminatı olarak verilmiş ancak vadelerinde ciro eden şirket tarafından ödenmemesi nedeniyle bayiler ve yan sanayiciler çok zor durumda kalmışlardır. Şu anda ne yapacaklarını bilemez haldedirler.

\n

BMCnin toplam 250 milyon dolar borcunun olduğu tahmin edilmektedir. Üretime başlamak için de yaklaşık 30-35 milyon dolar işletme sermayesinin gerekmekte olduğu hesaplanmaktadır.

\n

Çukurovanın sahibi Karamehmetin BMCyi kurtaracağı herkes tarafından umut edilmekte ve böyle bir firmanın batmasına kimsenin izin vermemesi gerektiği dillendirilmektedir.

\n

BMC bu krizden nasıl \t\tkurtulabilir

\n

- Alacaklı bankalar ekonomiye ve milli savunmamıza bu denli katkıda bulunan BMCye verdiği kredileri uzun vadeli olarak konsolide edebilirler.

\n

- Bayilerin çeklerini likiditeye çeviren banka ve finans kurumları, masum olan keşideci bayi ve firmaların çeklerini yenileyerek uzun vadeli olarak konsolidasyon yapabilirler.

\n

- Alacaklı bankalar konsorsiyum kurarak fabrikanın yeniden üretime geçmesi için işletme sermayesi aşılayabilirler; yeni Türk Ticaret Kanununa göre BMC yönetim kuruluna konsorsiyumu temsilen bağımsız yönetim kurulu üyesi veya üyeleri görevlendirebilirler.

\n

- Bankalar Kanunu ve rasyolar nedeniyle kredilerin konsolidasyonunda ve yeni kredi verilmesinde zorlanacak bankaların yerine Vakıfbank, Halk Bankası gibi devlet bankaları pozisyon alabilir.

\n

- Doğrudan yabancı sermaye getirebilecek firmalarla sıkı görüşmeler yapılabilir; bu anlamda başta Katar olmak üzere Körfez ülkeleri askeri araçlara olan ihtiyaçları nedeniyle bu üretime ortak olabilirler.

\n

Piyasanın tekelleşmemesi için BMC batmamalıdır

\n

Piyasa ekonomisinde acımak yoktur. Bu nedenle BMCnin bulunduğu pazarda tekelin kurulmaması için BMC pazardaki yerini korumalıdır.

\n

BMCnin batışı demek yüz milyonlarca dolarla ifade edilecek büyük bir zararın doğması demektir.

\n

Milli ekonominin yararı için yönetimsel hataları da olsa bu tür firmaların batmasına izin vermemeliyiz.

\n\n

Yazarın Son Yazıları

Ermeni Lobisinin Derdi Para ve Toprak

Ermeni Lobisinin Derdi Para ve Toprak

Devamını Oku
29.04.2014
Vakıflar, Dernekler ve Cemaatler Nasıl Para Buluyor?

Vakıflar, Dernekler ve Cemaatler Nasıl Para Buluyor?

Devamını Oku
22.04.2014
Ekonomide Kriz Olacağını Bekleyenler (2)

Ekonomide Kriz Olacağını Bekleyenler (2)

Devamını Oku
15.04.2014
Ekonomide Kriz Olmayacak Diyenler(1)

Ekonomide Kriz Olmayacak Diyenler(1)

Devamını Oku
08.04.2014
Seçim Sonuçlarına Aldanmayalım!

Seçim Sonuçlarına Aldanmayalım!

Devamını Oku
01.04.2014
Bölünmüş Yollarla Gururlananlar!

Bölünmüş Yollarla Gururlananlar!

Devamını Oku
25.03.2014
Bölünmüş Yollar ve Bölünmüş Millet

Bölünmüş Yollar ve Bölünmüş Millet

Devamını Oku
18.03.2014
Avrupa Borç Krizi Türkiye’yi Olumsuz Etkiledi

Avrupa Borç Krizi Türkiye’yi Olumsuz Etkiledi

Devamını Oku
11.03.2014
İnsan Olmak!

İnsan Olmak!

Devamını Oku
04.03.2014
Bir Umrenin Ardından

Bir Umrenin Ardından

Devamını Oku
25.02.2014
Kara Para Aklama Yöntemleri (2)

Kara Para Aklama Yöntemleri (2)

Devamını Oku
18.02.2014
Paranın Renkleri: Kara, Gri ve Ak (1)

Paranın Renkleri: Kara, Gri ve Ak (1)

Devamını Oku
11.02.2014
Dünyayı Sömüren Amerika

Dünyayı Sömüren Amerika

Devamını Oku
04.02.2014
Liberalizm- Sosyalizm- Atatürkçülük

Liberalizm- Sosyalizm- Atatürkçülük

Devamını Oku
28.01.2014
Dolardaki Kanama Durmuyor!

Dolardaki Kanama Durmuyor!

Devamını Oku
21.01.2014
Ahlak ve Ekonomi

Ahlak ve Ekonomi

Devamını Oku
14.01.2014
2014’te Vergi ve Ücret Değişiklikleri

2014’te Vergi ve Ücret Değişiklikleri

Devamını Oku
07.01.2014
Geleceği Hayal Etmek

Geleceği Hayal Etmek

Devamını Oku
31.12.2013
Şaşma Gönül Doğru Yoldan!

Şaşma Gönül Doğru Yoldan!

Devamını Oku
24.12.2013
Neden Belediye Başkanı Olmak İstenir?

Neden Belediye Başkanı Olmak İstenir?

Devamını Oku
17.12.2013
Borç Stoku ve Cari Açık Tehlikesi

Borç Stoku ve Cari Açık Tehlikesi

Devamını Oku
10.12.2013
Mülkiye ve Mülkiyelilik

Mülkiye ve Mülkiyelilik

Devamını Oku
03.12.2013
İran ve Irak’taki Son Gelişmeler!

İran ve Irak’taki Son Gelişmeler!

Devamını Oku
26.11.2013
Sağlıksız Kentleşme ve Yaratılan Rant

Sağlıksız Kentleşme ve Yaratılan Rant

Devamını Oku
19.11.2013
Atatürk Bir Veresiye Defteri Açmamıştır!

Atatürk Bir Veresiye Defteri Açmamıştır!

Devamını Oku
12.11.2013
Türkiye’de Sermaye Sınıfının Gelişimi (1)

Türkiye’de Sermaye Sınıfının Gelişimi (1)

Devamını Oku
05.11.2013
Cumhuriyet Devrimi Bir Doğumdur

Cumhuriyet Devrimi Bir Doğumdur

Devamını Oku
29.10.2013
İspanya’ya Hayat Veren Barselona

İspanya’ya Hayat Veren Barselona

Devamını Oku
22.10.2013
İspanya Başka Bir Avrupa

İspanya Başka Bir Avrupa

Devamını Oku
15.10.2013
Ekonomi Hastalıklı Ama AKP Yüzde 44'te

Ekonomi Hastalıklı Ama AKP Yüzde 44'te

Devamını Oku
03.10.2013
Doların 2 TL'ye Gelmesinin Sebepleri

Devamını Oku
27.08.2013
AKP Döneminin Ekonomik Mucizeleri!

Devamını Oku
20.08.2013
Bizans'ın Gonca Gülü

Devamını Oku
13.08.2013
Ülkemizi Yeniden Yaratmak Zorundayız

Devamını Oku
06.08.2013
Koç Topluluğu Ekonomimizin Temel Taşıdır

Devamını Oku
30.07.2013
AKP Sermaye Faşizminin Bir Ürünüdür!

Devamını Oku
23.07.2013
Sandık Sandık Dedikleri

Devamını Oku
16.07.2013
Mısır'ı İncitmeyelim!

Devamını Oku
09.07.2013
Neden Herkes Sadece Kendi Doğrusuna İnanır?

Devamını Oku
02.07.2013
Kibir Bele Bağlanan Taş Gibidir

Devamını Oku
25.06.2013