Hepimiz yoğun bakımda mıyız?
Mehmet Basutçu
Son Köşe Yazıları

Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

29.08.2024 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

İlk “Beetlejuice”u izlediğimi anımsamıyorum. Galiba hiç izlemedim. Hayaletlerin, vampirlerin ve acayip yaratıkların cirit attığı; çığlıkların kan göllerinde yankılandığı ortamlarda koşturan “ölü-gezerler”in, onların ruhlarlarıyla iletişime geçmeyi başaran medyumların heyecanlı serüvenlerine pek ısınamadım. Bu nedenle, festivalin açılış filmini hiçbir referansı olmayan, sıradan saf bir seyirci olarak izlemiş sayılırım. Türün meraklı uzmanları, 70 yaşına merdiven dayamış Tim Burton’un, 36 yıl sonra gerçekleştirdiği, karakterleri bir kuşak daha dal vermiş olan bu ikinci “Beetlejuice” ile getirebildiği farklılığı, yenilikleri, varsa özgün sesi uzun uzadıya değerlendirip tartışacaklardır. 

GENİŞ KADRO

Micheal Keaton, Monica Bellucci, Winona Ryder, Catherine O’Hara, Willem Dafoe ve başarılı genç oyuncu Jenna Ortega’dan oluşan geniş kadrosuyla çekiciliği artan bu filmi yer yer zevkle ancak fazla heyecanlanmadan, pek irkilmeden ama fazla da sıkılmadan izlediğimi belirterek ironik yaklaşımıyla eğlenceli bulduğum “Beetlejuice Beetlejuice”un yarışma dışı sunulmasının çok yerinde bir seçim olduğunun da altını çizeyim.

Ayrıca parçalarını zımbalayarak bedenini bütünleştiren, sonra da insan ruhu emerek beslenen karakterin (Monica Bellucci) kendini yeniden inşa ettiği sahnelerin vasat görselliğini, emme eylemini cep telefonlarımızı kullanarak yapan sosyal medyayla eşleştirmenin gerisindeki güncel taşlama kadar bile dahiyane bulmadığımı da belirtmek isterim...

Ne mutlu ki Tim Burton’un, Francis Ford Coppola’nın Cannes’da yarattığı büyük düş kırıklığıyla yarışması söz konusu bile değil.

İNSANLIK...

Renkli bir açılış için, festivalin Tim Burton’un filmine ihtiyacı olduğu söylenebilir belki ama “Orizzonti” (Ufuklar) seçkisinin açılışını yapan İtalyan Valerio Mastandrea’nın (1972) ikinci yönetmenlik denemesi olan “Nonostante”nin (Umutsuz Değil) Venedik gibi bir etkinliğin ışıklarına ihtiyacı olduğu ortada. 

Daha yerinde bir ifadeyle bu filmin ön plana çıkarılarak dünyaya tanıtılması, sinema sanatı adına çok daha önemli ve yapıcı bir tavır olarak değerlendirilmeli.

‘ÖLÜGEZER’

Hepimiz, uyurgezerliğin çok ötesinde, “ölügezer” yaratıklar olarak da tanımlanabilir miyiz acaba? Bir gün yok olacağının bilincindeki insanın, asırlar boyunca varoluşçu sancılar içinde kıvrana kıvrana geldiği bugünkü konumda, hepimiz bir noktada yoğun bakımda sırasının gelmesini bekleyen ölü ruhlara benzemiyor muyuz?

Dünyamızın giderek içine battığı derin bataklıklara alegorik bir yaklaşımla, bireysel açmazlardan, iç hesaplaşmalardan yola çıkarak dikkati çeken; baş karakteri de kendisi yorumlayan Valerio Mastandrea’nın mizansen becerisi de dikkate değer bir olgu. Bir hastanenin yoğun bakım servisinde geçen, zaman zaman fantastik sekanslar eşliğinde karakterlerinin geçmişine ve iç saplantılarına  yönelerek, yapay solunum cihazı dışında da nefes alıp veren bu gerçekçi ama onca umutsuzluk içinde umut ışığı da arayan film, “Orizzonti” için de çok iyi bir başlangıç. 

“Nonostante”nin başrolünü de üstlenen oyuncu yönetmen Valerio Mastandrea, yeni yaratıcı İtalyan sinemasının özgün adları arasına katılıyor.

Bir gece önce,  yani salı akşamı yapılan ön açılış gecesinde, İtalyan sinemasının eski ustalarından Vittorio De Sica’ya (1901-1974) saygı ve sevgi yüklü bir selam niteliğindeydi. De Sica’nın tam yetmiş yıl önce çektiği “L’oro di Napoli” adı altında toplanmış beş kısa öyküden uyarlanmış toplumsal güldürü türü film; içeriğiyle güncel, klasik biçemiyle de taptaze bir başyapıt olarak alkışlandı.

Yazarın Son Yazıları

82. Venedik Film Festivali Ardından: ‘Önce estetik mi, politik içerik mi?’

İşte, ödül listeleriyle birlikte durmadan ısıtılıp önümüze sürülen dilemma. Sanatsal etkinliklerde yarışma düzenlemenin temelindeki anlamsızlığı yeniden vurgulama olanağı getirmesi dışında, ne yararı olabilir ki bu sorunun?

Devamını Oku
08.09.2025
Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Devamını Oku
24.09.2024
81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

Devamını Oku
09.09.2024
81 Venedik Festivali bu gece son buluyor: Memleketimizden insan manzaraları...

Memleketimizden insan manzaraları...

Devamını Oku
07.09.2024
Alt, üst ve çift kimlikler...

Alt, üst ve çift kimlikler...

Devamını Oku
06.09.2024
Tarih hesap sorar...

Tarih hesap sorar...

Devamını Oku
04.09.2024
Aşk ve yalanlar

Aşk, seks ve gerçek yalanlar...

Devamını Oku
02.09.2024
Sanatçının yalnızlığı

Sanatçının yalnızlığı

Devamını Oku
31.08.2024
Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Devamını Oku
29.08.2024
Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Devamını Oku
28.08.2024
Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Devamını Oku
24.07.2024
Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Devamını Oku
15.07.2024
Başa güreşmek... Bu yıl 77. kez düzenlenecek Cannes Film Festivali’nin seçkileri açıklandı

Başa güreşmek...

Devamını Oku
13.04.2024
Sorumlu ve yaratıcı sinema

80. Venedik Film Festivali sonuçlandı: Dengeli, çok odaklı ödül listesinde Türk sinemasına yer bulunamadı: Sorumlu ve yaratıcı sinema

Devamını Oku
11.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

Devamını Oku
07.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

Devamını Oku
05.09.2023
Venedik’te sinema tarihi

Venedik’te sinema tarihi

Devamını Oku
30.08.2023
Türk sinemasının Mostra’lıkları

Türk sinemasının Mostra’lıkları

Devamını Oku
27.07.2023
Evrim mi, devrim mi?

Evrim mi, devrim mi?

Devamını Oku
16.05.2023
Yenilikçi, genç jüri!

Yenilikçi, genç jüri!

Devamını Oku
09.05.2023