Tarih hesap sorar...
Mehmet Basutçu
Son Köşe Yazıları

Tarih hesap sorar...

04.09.2024 04:01
Güncellenme:
Takip Et:

Politik içerikli sinema, Venedik’te değişik biçimleriyle hep ön planda olagelmiştir. Bu kez birkaç basamak daha yukarıda galiba...

Belki de dünya gerçeklerinin giderek kolektif bir çılgınlığa dönüşüyor olması; vahşeti artan sıcak savaşların giderek hepimizi tehdit eden ciddi küresel boyutlara ulaşması, politik sinemanın önemini ve işlevini artırdığı için böyle düşünüyoruz...

Hangi duygular içinde olursak olalım, hangi çıkmazlar içinde bocalıyorsak bocalayalım, günümüzün ya da tarihin kara sayfalarını açarak, tüm sorumlulardan işledikleri cinayetlerin hesabını soran; gerçekleri ve işlenen insanlık suçlarını kanıtlarıyla gözler önüne seren; yakın ya da uzak siyasi geçmişimize yarı belgesel türde ya da çok özgün biçimsel denemeler gerisinde el atan filmlerin önemi de işlevi de artıyor.

İşte, Brezilyalı tanınmış yönetmen, senaryo yazarı ve yapımcı Walter Salles’in (1956), “Ainda estou aqui” (Hâlâ Buradayım) adlı Altın Aslan adayı filminde, 1970’lerin başında ülkesini kanlı bir diktatörlüge dönüştüren askeri yönetimi, sorumlusu olduğu keyfi tutuklama, sistemli işkence ve karanlık cinayetlerle suçlaması... 

GERÇEK...

1971 yılında polis tarafindan Rio’daki evinden alınan sol eğilimli milletvekili Marcelo Rubens Paiva, avukatına bile ulaşamadığı gizli sorgulaması sırasında işkence altında ölür. Brezilya’da o dönem hüküm süren askeri diktatörlük, Paiva’nın tutuklanmadığını bile iddia edecek kadar haysiyetsizdir. Milletvekili Paiva’nın kaybolmasının sorumluluğunu yıllar boyu kimse üzerine almaz. Kendisi gibi tutuklanıp sorgulanan, sonra serbest bırakılan karısının olağanüstü çabaları sonunda, gerçek yıllar sonra ortaya çıkar ancak...

İşte, yine yarışmalı ana bölümde izlediğimiz “The Order”... Avustralyalı yönetmen Justin Kurzel’in (1974) ABD’de eylemleri giderek artan ırkçı aşırı sağ terör gruplarının, 1980’li yıllarda örgütlerine finansman sağlamak amacıyla gerçekleştirdiği banka soygunları soruşturmasını bir polisiye öykü gerilimi içinde sergilerken parmak bastığı tehlikeli örgütler, Amerikan demokrasini hâlâ, belki de her zamankinden daha çok tehdit etmeyi sürdürmüyorlar mı? 

Amos Gitai, insanoğlu var olduğundan bu yana gündemden düşmeyen savaş gerçeğini, Sigmund Freud (1856-1939) ile Albert Einstein’in(1879-1955) savaş konusuyla ilgili yazışmalarından aldığı metinlerden yola çıkıyor. Tiyatronun sinemayla iç içe olduğu “Neden Savaş”, koreografik mizanseni ve müzik öğesinin vazgeçilmezliğiyle, eski Yunan trajedileri yoğunluğuna ulaşıyor. Defalarca  izlenmesi, özellikle de Einstein ile Freud arasındaki mektuplardan alınan bölümlere defalarca kulak verilmesi gereken, ciddi bir deneme “Why War”...

Aslında, sözünü ettiğim bu filmleri  (ve daha birçoğunu) tüm politikacıların, devlet sorumluluğu yüklenen herkesin, özellikle de siyasi yelpazenin sol ya da sağ uçlarında yer alan otoriter eğilimli herkesin defalarca izlemesi gerekmez mi? Yetmez tabii ama belki bir arpa boyu yol daha alırız!

Tarihin her zaman, er ya da geç, hesap soracağını hatırlamış oluruz en azından...

Yazarın Son Yazıları

82. Venedik Film Festivali Ardından: ‘Önce estetik mi, politik içerik mi?’

İşte, ödül listeleriyle birlikte durmadan ısıtılıp önümüze sürülen dilemma. Sanatsal etkinliklerde yarışma düzenlemenin temelindeki anlamsızlığı yeniden vurgulama olanağı getirmesi dışında, ne yararı olabilir ki bu sorunun?

Devamını Oku
08.09.2025
Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Oyun Atölyesi, Avrupa turnesinin ilk adımını Paris’te Gymnase Marie Bell tiyatrosunda attı

Devamını Oku
24.09.2024
81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

81. Venedik Festivali son buldu, yönetmen Pedro Almodovar filmiyle Altın Aslan’ı kazandı: Geniş yelpaze...

Devamını Oku
09.09.2024
81 Venedik Festivali bu gece son buluyor: Memleketimizden insan manzaraları...

Memleketimizden insan manzaraları...

Devamını Oku
07.09.2024
Alt, üst ve çift kimlikler...

Alt, üst ve çift kimlikler...

Devamını Oku
06.09.2024
Tarih hesap sorar...

Tarih hesap sorar...

Devamını Oku
04.09.2024
Aşk ve yalanlar

Aşk, seks ve gerçek yalanlar...

Devamını Oku
02.09.2024
Sanatçının yalnızlığı

Sanatçının yalnızlığı

Devamını Oku
31.08.2024
Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Hepimiz yoğun bakımda mıyız?

Devamını Oku
29.08.2024
Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Kabuk değiştiren sinema ve savaş...

Devamını Oku
28.08.2024
Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Genç Türk sineması yine Venedik’te!

Devamını Oku
24.07.2024
Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Cansu Baydar kısa filmiyle Venedik’te

Devamını Oku
15.07.2024
Başa güreşmek... Bu yıl 77. kez düzenlenecek Cannes Film Festivali’nin seçkileri açıklandı

Başa güreşmek...

Devamını Oku
13.04.2024
Sorumlu ve yaratıcı sinema

80. Venedik Film Festivali sonuçlandı: Dengeli, çok odaklı ödül listesinde Türk sinemasına yer bulunamadı: Sorumlu ve yaratıcı sinema

Devamını Oku
11.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Genç Türk sinemasının olgunluğu

Devamını Oku
07.09.2023
80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

80. Venedik Film Festivali’nden notlar: Yapay zekâ şaşkın insanlar

Devamını Oku
05.09.2023
Venedik’te sinema tarihi

Venedik’te sinema tarihi

Devamını Oku
30.08.2023
Türk sinemasının Mostra’lıkları

Türk sinemasının Mostra’lıkları

Devamını Oku
27.07.2023
Evrim mi, devrim mi?

Evrim mi, devrim mi?

Devamını Oku
16.05.2023
Yenilikçi, genç jüri!

Yenilikçi, genç jüri!

Devamını Oku
09.05.2023