Öztin Akgüç

Anketler-sonuçlar

14 Haziran 2015 Pazar

Seçim öncesi yapılan anketlerin ciddi araştırmalara dayanmadığı, kamuoyunu yönlendirme, referans oluşturma amacı taşıdığı, eyletildiği, manipüle edildiği iddia edilmişti. Seçim sonuçları belli olduğunda, anketlerin ne ölçüde gerçeği yansıttığını, istatistiksel olarak bir değer taşıyıp taşımadıklarını sınamak, test etme olanağı doğmuştur. On araştırma şirketinin anket tahminleri, fiili sonuçlara göre sapmalar, sıralama aşağıdaki tablolar düzenlenerek gösterilmiştir.

Not: Tablo, YSK’nin kesin sonuçları açıklamasından önce düzenlenmiştir. Kesin sonuçlar ile tablo arasında bindelerle ifade edilebilecek farklar oluşabilir.

Sapmalar ilk bakışta salt fark olarak yüksek görülmeyebilir. Yüzde olarak ifade edildiğinde sapmaların boyutu daha belirginleşir. Örneğin AKP oylarında 7.4 puanlık bir sapma, yüzde olarak hesaplandığında yüzde 18.0 bir ayrılış gösterir. Kuşkusuz sapmalar yüzde olarak hesaplanabilir. Standart sapmalar hesaplanabilir, sıralama yapılırken karmaşık istatistik yöntemleri, test teknikleri kullanılabilir. Ancak en basit şekliyle bu denli sapmalar gösteren anketler üzerinde daha fazla zaman harcamak zaman kaybı olur. En basit şekliyle salt fark olarak hesaplanan sonuçtan ayrılış, sapmaya göre bir sıralama yapıldığında, araştırma şirketleri sıralaması şöyle olmaktadır:

Kuşkusuz araştırma şirketlerinin seçime yakın dönemde yaptıkları araştırmalarda tablolarda yer alanlardan farklı anket sonuçları olabilir. Ancak kullanılan yöntem doğru, sağlıklı ise alınan sonuçların da çok farklı yönde ve boyutta olmaması gerekir.
En basit şekliyle tahmin-sonuç salt fark tablosu bile anket sonuçlarının ne ölçüde güvenilir olabileceği konusunda bir izlenim vermektedir. Kamuoyunun anket sonuçlarına ihtiyatla yaklaşması sağgörülü bir davranış olur.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Trump tehlikesine teyakkuz 11 Aralık 2024

Günün Köşe Yazıları