İzmir’de İstanbul manzarası
Metin Celal
Son Köşe Yazıları

İzmir’de İstanbul manzarası

25.04.2018 06:00
Güncellenme:
Takip Et:

İzmir’e yolum düşerse ve zamanım varsa ziyaret edeceğim yerlerin en başında Arkas Sanat Merkezi gelir. İzmir Kitap Fuarı’nda düzenlenen, geçen aylarda kaybettiğimiz şair ve yayıncı dostum Enver Ercan Anma Etkinlikleri’ne gittiğimde de erken gelen yaz havasına aldırmadan 28 derece sıcakta Alsancak’a yürüdüm. Çünkü “Renk, Işık, Titreşim: Türk İzlenimcileri” sergisi henüz açılmıştı.
Arkas’ın loş salonlarında hafif bir serinlik vardı. Çoğunluğu üniversite çağında gençler salonları doldurmuştu. Özellikle güzel sanatlar eğitimi alanlar için çok öğretici bir sergi olacağını düşündüm. Müzelerde, galerilerde kalabalıkları görmek hoşumuza gidiyor ama selfie çekme merakı rahatsız ediyor. Arkas yöneticileri iyi bir uygulama başlatmışlar, sergi alanlarında fotoğraf çekilmesine izin vermiyorlar. Kuşkusuz bu serginin sosyal medya aracılığıyla yaygın olarak duyurulmasını engelleyecektir. Ama bu sayede hem izleyiciler rahat rahat resimlere bakma olanağı bulmuş oluyor hem de selficiler orada değerli eserlerin sergilendiğinin farkına varıyor.
Türk İzlenimcileri” deyince Çallı Kuşağı diye de anılan 1914 Kuşağı gelir akla. “Renk, Işık, Titreşim” sergisinin ağırlığını 1914 Kuşağı sanatçıları oluştursa da sergide bu kuşağın öncesi ve sonrasından sanatçılar da yer alıyor. Böylece izlenimciliğin temellerinin nasıl atıldığı ve 1914 Kuşağı’nın izleyicilerinin kimler olduğu hakkında da fikir sahibi oluyorsunuz.
Atölyeden çıkıp açık havada resim yapmanın öncüleri Halil Paşa ve Hoca Ali Rıza olmuşlar. Onların zamanına kadar atölyede fotoğrafa bakarak yapılıyormuş resimler. Belki de hayal güçlerinden yararlanıyormuş ressamlar. Halil Paşa Avrupa’da aldığı eğitimle de, o eğitimin sanatına etkileriyle de örnek olmuş. 1914 Kuşağı sanatçılarının ortak özelliği de Batı’da eğitim almış olmaları ve o dönemin hâkim resim anlayışının olumlu izlerinin eserlerinde görülmesi. Çoğu ressamın ilk kez modelle nü çalışma olanağını Fransa’da eğitim alırken bulması da ilginç bir saptama. Fransa’da aldıkları desen eğitimi çizim güçlerini olumlu yönde etkilemiştir, diyor eleştirmenler.
Sanayi-i Nefise Mektebi’nde akademik eğitimin ardından 1908-1910 yılları arasında devlet bursuyla ya da kendi olanaklarıyla Paris’e giden ressamlar 1914 yılında I. Dünya Savaşı’nın başlaması üzerine İstanbul’a dönmüşler. Avrupa’da sonlanmak üzere olan izlenimcilik böylece Türkiye’de başlamış. İzlenimciliğin olumlu etkisinin Türk resim anlayışını da değiştirdiği belirtiliyor. İzlenimci sanat anlayışı, resim sanatının eski teknik ve anlatım biçimlerine son vermiş. Paris’te oldukları dönemde soyut resim, fovizm, kübizm ve fütürizm gibi akımlar başlamış ama onlar modası geçen empresyonizme odaklanmışlar. Bu da eleştirisi konusu olmuş.
Arkas Sanat Merkezi’ndeki sergide İbrahim Çallı, Nazmi Ziya, Hikmet Onat, Hüseyin Avni Lifij, Feyhaman Duran, Namık İsmail, Mehmet Ruhi Arel, Sami Yetik gibi izlenimci anlayıştan etkilenen farklı dönem sanatçılarından 120 eser yer alıyor. Halife Abdülmecit’in İstanbul Limanı Medhali adlı tablosunu ve portresini notlamışım.
İzmir’de İstanbul havasını soluyorsunuz. İstanbul’un özellikle Boğaz kıyılarından tablolara aşinayızdır. Sergide çok farklı semtlerden manzaralarla karşılaşmak hoştu. Ama sergi sadece manzara tablolarından ibaret değil. Portreler, nü’ler gibi Türk resim sanatı için yeni olan çalışmalar da yapmış ressamlar.
1914 Kuşağı Sanatçıları, Osmanlı Ressamlar Cemiyeti, İbrahim Çallı ve Öğrencileri, Nü, Asker Ressamlar Kuşağı başlıkları altında resimler gruplanmış ve ortaya dediğim gibi hem sanat keyfi veren hem de Türk resim tarihi açısından öğretici bir sergi çıkmış. Sergi 27 Temmuz’a kadar sürecek.

Yazarın Son Yazıları

‘7 Mart 1924 Ruhu’na dönerken

‘7 Mart 1924 Ruhu’na dönerken

Devamını Oku
12.09.2018
Ara Güler Müzesi

Ara Güler Müzesi

Devamını Oku
05.09.2018
Yayıncılıkta kırmızı alarm

Yayıncılıkta kırmızı alarm

Devamını Oku
29.08.2018
Boğaziçi’nin yok ettiğimiz görünümü

Boğaziçi’nin yok ettiğimiz görünümü

Devamını Oku
22.08.2018
Okul kütüphanelerimizin durumu vahim

Okul kütüphanelerimizin durumu vahim

Devamını Oku
15.08.2018
Sanatta KDV düşerse ne olur?

Sanatta KDV düşerse ne olur?

Devamını Oku
08.08.2018
Türkülerin kardeşliği adına

Türkülerin kardeşliği adına

Devamını Oku
01.08.2018
Üçüncü Yeniler’in başarısı

Üçüncü Yeniler’in başarısı

Devamını Oku
25.07.2018
Günümüz sanatçıları ne yapıyor?

Günümüz sanatçıları ne yapıyor?

Devamını Oku
18.07.2018
Varlık’la geçen yıllarımız

Varlık’la geçen yıllarımız

Devamını Oku
11.07.2018
25 yıl ve daha fazlası

25 yıl ve daha fazlası

Devamını Oku
04.07.2018
‘Kubbesiz, minaresiz cami olmaz’

‘Kubbesiz, minaresiz cami olmaz’

Devamını Oku
27.06.2018
Nâzım Hikmet külliyatı neden tam değil?

Nâzım Hikmet külliyatı neden tam değil?

Devamını Oku
20.06.2018
Şiir için ineğini satan şair

Şiir için ineğini satan şair

Devamını Oku
13.06.2018
Seray Şahiner’le tanışmalarım

Seray Şahiner’le tanışmalarım

Devamını Oku
06.06.2018
Şair turizmi, çeviri ticareti

Şair turizmi, çeviri ticareti

Devamını Oku
30.05.2018
TOKİ’nin kültür hamlesi ne anlatıyor?

TOKİ’nin kültür hamlesi ne anlatıyor?

Devamını Oku
23.05.2018
Türkiye’nin ‘Anti Amazon Yasası’ olacak mı?

Türkiye’nin ‘Anti Amazon Yasası’ olacak mı?

Devamını Oku
16.05.2018
Büstü dikilen öğretmen

Büstü dikilen öğretmen

Devamını Oku
09.05.2018
‘Edebiyatı Takip Ediyoruz’

‘Edebiyatı Takip Ediyoruz’

Devamını Oku
02.05.2018
İzmir’de İstanbul manzarası

İzmir’de İstanbul manzarası

Devamını Oku
25.04.2018
50 yıllık emek

50 yıllık emek

Devamını Oku
18.04.2018
‘Denize inmek medeniyetin işaretidir’

‘Denize inmek medeniyetin işaretidir’

Devamını Oku
11.04.2018
Biz sana teşekkür ederiz Ülkü Tamer

Biz sana teşekkür ederiz Ülkü Tamer

Devamını Oku
04.04.2018
Okuma kültürü seferberliğine var mısınız!

Okuma kültürü seferberliğine var mısınız!

Devamını Oku
28.03.2018
Nilüfer’de şiir var, edebiyat var!

Nilüfer’de şiir var, edebiyat var!

Devamını Oku
21.03.2018
Kırpıntı kadar değerimiz var mı?

Kırpıntı kadar değerimiz var mı?

Devamını Oku
14.03.2018
Yunus Emre Enstitülerinde yeni dönem

Yunus Emre Enstitülerinde yeni dönem

Devamını Oku
07.03.2018
Klasik müziğin en sevilenleri

Klasik müziğin en sevilenleri

Devamını Oku
28.02.2018
Sabahattin Ali’nin Şehirleri

Sabahattin Ali’nin Şehirleri

Devamını Oku
21.02.2018
Attilâ İlhan Yaratıcı Yazarlık Merkezi’ne ne oldu?

Attilâ İlhan Yaratıcı Yazarlık Merkezi’ne ne oldu?

Devamını Oku
14.02.2018
Röportaj vermek’ mümkün mü?

Röportaj vermek’ mümkün mü? Metin Celal yazdı...

Devamını Oku
07.02.2018
‘Kültürel kalkınma’ mı ‘kültürle kalkınma’ mı?

‘Kültürel kalkınma’ mı ‘kültürle kalkınma’ mı?

Devamını Oku
31.01.2018
Enver Ercan’ı çok özleyeceğiz

Enver Ercan’ı çok özleyeceğiz

Devamını Oku
24.01.2018
‘Dünyanın ilk büyük portre fotoğrafçısı’

‘Dünyanın ilk büyük portre fotoğrafçısı’

Devamını Oku
17.01.2018
Bibliyofobi

Bibliyofobi

Devamını Oku
10.01.2018
Müzik listelerindeki karmaşa

Müzik listelerindeki karmaşa

Devamını Oku
03.01.2018
Mahzuni’ye saygı

Mahzuni’ye saygı

Devamını Oku
27.12.2017
‘Mersin’de çok güzel şeyler oluyor’

‘Mersin’de çok güzel şeyler oluyor’

Devamını Oku
20.12.2017
‘Ben halkın kendisi, bir parçasıyım’

‘Ben halkın kendisi, bir parçasıyım’

Devamını Oku
13.12.2017