Fırtına gibi başlangıç
Egemen Berköz
Son Köşe Yazıları

Fırtına gibi başlangıç

06.03.2014 02:01
Güncellenme:
Takip Et:

Opus Amadeus Oda Müziği Festivali inanılmaz güzellikte bir konserle başladı. Bu yıl üçüncü kez düzenlenen festivalin 2 Mart Pazar akşamı Beşiktaş Belediyesi’nin Fulya Sanat Merkezi’ndeki açılış konserinde Berlin Filarmoni Solistleri Alesssandro Cappone (keman), Naoke Shimizu (viyola) ve Knut Weber (viyolonsel) ile Özgür Aydın sözcüğün gerçek anlamıyla bir müzik şöleni sundular.
Konser Mozart’ın yaylılar ve piyano için yazılmış ilk yapıtlardan biri olan KV 478 Sol Minör Dörtlüsüyle başladı. Onu Mahler’in tamamlanmamış tek bölümden oluşan ve elde kalmış tek oda müziği yapıtı olan, kısacık La Minör Dörtlüsü izledi. Her iki yapıtta da sanatçıların severek çaldıkları ve çalarken keyif aldıkları belliydi, ama bu “belli” oluş konserin ikinci bölümünde çaldıkları Brahms’ın Op. 25 Dörtlüsünde iyice ortaya çıktı ve salonu da ele geçirdi.
Yapıt ilerledikçe, sahnede çalan sanatçılarla salondaki dinleyiciler bir yürek gibi birlikte atıyorlardı sanki. En azından ben öyle duyumsuyordum.
Bu birlikteliğin
coşkusu son bölümdeki Çingene Rondosu’nda doruğa çıktı ve yapıtın bitişiyle patladı. Sanatçılar da alkışlara son bölümün son bölmesini bir daha çalarak karşılık verdiler, o kadar. Çünkü onların da biz dinleyenlerin de gücü kalmamıştı bir yenisine. Doymuştuk. Bu festivali düzenleyen ve sanat yönetmenliğini üstlenen Mehmet Mestçi’ye teşekkür ettikten sonra, hafta içinde izlediğim diğer iki iyi konsere de değinmek istiyorum, bende bıraktıkları izlerle…
28 Şubat Cuma akşamı izlediğim İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası (İDSO) konserinde beni etkileyen Şostakoviç’in 5. Senfoni’sinde şef Theodore Kuchar’ın en küçük ayrıntıyı bile vurgulayan yönetimi ve orkestra ile şefin uyum içinde çok iyi bir yorum ortaya koymalarıydı. Konserin ilk bölümünde Mozart’ın “Küçük Bir Gece Müziği adıyla tanınan KV 525 13. Serenat’ının yanı sıra çalınan Albinoni’nin Op.7 3.Trompet Konçertosu ile Tartini’nin D53 Trompet Konçertosu’nun solisti, konser kitapçığından Berlin Filarmoni’nin solo trompetçisi olduğunu öğrendiğimiz Gabor Tarkövi’yi tanımak da bir kazançtı.
27 Şubat Perşembe akşamı ise Lütfi Kırdar’da Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası (BİFO) konserinde, ilk bölümdeki Richard Strauss’un -Ferhat Göksel (klarinet) ve Selim Aykal (fagot) solistliğindeki- Düet Konçertino’su ile Prokofiev’in -Valeriy Sokolov solistliğindeki- 2. Keman Konçertosu’nu bastıran görkemli bir Saygun 1. Senfoni dinledim. Saygun’un öğrencisi ve bir Saygun uzmanı olan şef Gürer Aykal’ın yönetimindeki seslendirinin bitiminde alkışlar sürerken Aykal’ın partisyonu kaldırıp göstermesi çok anlamlıydı.
Kuşkusuz, marifet benden ya da orkestradan önce yapıtta, Saygun’da demek istiyordu Aykal ve haklıydı. Ama bu güzel konserin bir de üzücü yanı vardı, o da salonda BİFO konserlerinde alışık olmadığımız boşluklar olması ve bazı izleyicilerin de ilk bölümden sonra, Saygun’u dinlemeden çıkıp gitmesiydi.

>Yapıt ilerledikçe, sahnede çalan sanatçılarla salondaki dinleyiciler bir yürek gibi birlikte atıyorlardı sanki. En azından ben öyle duyumsuyordum. Bu birlikteliğin coşkusu son bölümdeki Çingene Rondosu’nda doruğa çıktı ve yapıtın bitişiyle patladı.  

Yazarın Son Yazıları

‘Gök Gürültüsünün Oğulları’

‘Gök Gürültüsünün Oğulları’

Devamını Oku
26.06.2014
Kendine güvenli, dikbaşlı bir diva

Kendine güvenli, dikbaşlı bir diva

Devamını Oku
12.06.2014
Müzikle doruğa yükselmek

Müzikle doruğa yükselmek

Devamını Oku
28.05.2014
Hekimbaşı Yalısı’nda Liszt’le buluşma

Hekimbaşı Yalısı’nda Liszt’le buluşma

Devamını Oku
26.05.2014
Gezi’de yaşamını yitirenlere

Gezi’de yaşamını yitirenlere

Devamını Oku
13.05.2014
‘Büyük Füg’le bir hafta

Borusan Dörtlüsü Beethoven dörtlüleri maratonunu tamamladı.

Devamını Oku
04.05.2014
Çoksesli müziğin iyileştirici gücü

Çoksesli müziğin iyileştirici gücü

Devamını Oku
25.04.2014
Schumann ve Orhan Veli dizeleri iç içe

Schumann ve Orhan Veli dizeleri iç içe

Devamını Oku
20.04.2014
Orhan Veli ve müzik

Orhan Veli ve müzik

Devamını Oku
13.04.2014
Görsel-işitsel bir şölen

Görsel-işitsel bir şölen

Devamını Oku
10.04.2014
Opus Amadeus Festivali’nde çok özel iki konser

Opus Amadeus Festivali’nde çok özel iki konser

Devamını Oku
07.04.2014
İki doyulmaz saat

İki doyulmaz saat

Devamını Oku
02.04.2014
Ortaçağdan Rönesans’a

Ortaçağdan Rönesans’a

Devamını Oku
23.03.2014
İstanbul’un orkestrasından ‘İstanbul Senfonisi’

İstanbul’un orkestrasından ‘İstanbul Senfonisi’

Devamını Oku
16.03.2014
Son üç buçuk yılın görsel tarihi

Son üç buçuk yılın görsel tarihi

Devamını Oku
10.03.2014
Fırtına gibi başlangıç

Fırtına gibi başlangıç

Devamını Oku
06.03.2014
DÜNYANIN BÜTÜN KEMANLARI, BİRLEŞİN!

DÜNYANIN BÜTÜN KEMANLARI, BİRLEŞİN!

Devamını Oku
27.02.2014
İnsan ve ‘Vahşi Yaşam’

İnsan ve ‘Vahşi Yaşam’

Devamını Oku
15.12.2013