Egemen Berköz

Kendine güvenli, dikbaşlı bir diva

12 Haziran 2014 Perşembe

42. İstanbul Müzik Festivali ve 5. Uluslararası İstanbul Opera Festivali başlarken konser salonları ve değişik müzik etkinlikleri de mevsimi kapatıyorlar. Andante dergisinin düzenlediği Pera Palas Söyleşileri de yaz tatiline girdi: 4 Haziran Çarşamba günü Leyla Gencer söyleşisiyle.
Andante’nin genel yayın yönetmeni Serhan Bali’nin sunduğu söyleşide “Tutkunun Romanı / Leyla Gencer” kitabının yazarı Zeynep Oral; piyanist, Gencer’in halasının torunu, Devlet Opera ve Balesi korepetitörü olarak Gencer’le birlikte çalışmış Alp Ulusoy ve İstanbul Devlet Opera ve Balesi Müdürü, bariton Suat Arıkan Leyla Gencer’i anlattılar. Orhun Orçunsel’in piyano eşliğiyle bariton Caner Akgün ve tenor Caner Akın da değişik operalardan arya ve düetlerle söyleşiye ses kattılar. Neler dinledik iki saatin nasıl geçtiğini anlamadığımız bu güzel söyleşide?
Zeynep Oral’ın “Tutku’nun Romanı”nı nasıl yazdığı... Gencer’in kendine güvenli, dikbaşlı, “Diva kaprisli” kişiliği ve La Scala’ya limuzinden inip kırmızı halıda bir ece gibi yürüyerek girişi... Yurtdışına çıkan Türk sanatçılara nasıl kapılar açtığı... Tüm çekici önerilere karşın Türklüğünden vazgeçmeyişi... Yurtdışına gönderilecek opera sanatçılarını belirleyen bir kuruldayken listenin başına Ferhan Onat yazdırması... Genç yaşta beyin kanamasından yaşamını yitiren soprano Zehra Yıldız’ın ölümünü duyduğunda “O öleceğine keşke ben ölseydim” demesi... Alp Ulusoy’un Gencer’le akraba olduğunu nasıl öğrendiği ve birlikte çalışma anıları... Suat Arıkan’ın Gencer’i ilk kez TRT’de Aida canlı yayınında izlediği, ölümünü duyduğunda ilk uçakla Milano’ya gittiği ve odasında onunla baş başa kaldığında resmini yaptığı... Heykellerinin hiçbirinin ona benzemediği, buna karşılık Gencer’in tasarımını görüp beğendiği tek heykelin yapılamadığı... Arenzano’daki evinde sabah sabah neden arya söylediği ve daha pek çok ilginç öykü... “Tutku’nun Romanı”nın Fransızcasının ekinde bir Gencer yoğunçalarıyla çıktığını da meraklıları için ekleyelim.
Bu arada TÜSAK tasarısının yarattığı kaygılara karşın Devlet Opera ve Balesi’nin süren çalışmaları ve yeni tasarıları da konuşuldu. Öğrendiklerimizden birkaçını çıtlatalım. Leyla Gencer Yarışması’nı gelecek yıldan başlayarak DOB düzenleyecekmiş, Kamran İnce’nin ilk operası “Midas’ın Hükmü”nün dünya ilk gösterimi de gelecek yıl İstanbul Opera Festivali’nde yapılacakmış. Londra Covent Garden’ın “La Boheme” operasıyla 2015 Nisan’ında İstanbul’a geleceği de bu ilginç haberlerden biri.

>Andante’nin genel yayın yönetmeni Serhan Bali’nin sunduğu söyleşide ünlü opera sanatçısı Leyla Gencer’i anlattılar.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları