Schumann ve Orhan Veli dizeleri iç içe
Egemen Berköz
Son Köşe Yazıları

Schumann ve Orhan Veli dizeleri iç içe

20.04.2014 02:27
Güncellenme:
Takip Et:

RUŞEN GÜNEŞ’TEN ORHAN VELİ’YE 100. YIL ARMAĞANI

>Ruşen Güneş ve piyanist Tülay Gürerk, Orhan Veli şiirlerini Schumann’ın “Peri Masalları” eseriyle seslendirdi.

Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’nın, piyanonun karşısına kırmızı minderli iskemleler dizilerek sevimli bir konser salonuna dönüştürülmüş sofasındayız. Günlerden 13 Nisan Pazar, büyük şair Orhan Veli’nin 100. doğum yıldönümü bugün ve değerli viyola sanatçısı Ruşen Güneş’in şairin şiirlerini bestelediği müziklerle sunacağı dinleti Hekimbaşı Salih Efendi’nin iki torunundan biri olan Süveyda Hanım’ın kısa açılış konuşmasıyla başlıyor. “Yalı, Orhan Veli’nin Beykoz’da doğduğu evle Aşiyan’daki mezarının aşağı yukarı ortasına düşüyor ve bu nedenle şairin 100. doğum gününün kutlanması için en uygun yer” saptamasına doğrusu ben de katılıyorum.
Ruşen Güneş önce “Orhan Veli’ye 100. doğum günü armağanım” diyerek Johann Sebastian Bach’ın BWV 903 Chromatic Fantezi’sinin Zoltan Kodaly imzalı viyola uyarlamasını seslendiriyor. Ardından, merakla beklediğimiz Orhan Veli müziklerini, piyanisti Tülay Gürerk’le birlikte seslendirmeye başlıyorlar. Şiirler dört öbeğe ayrılmış ve her öbeğin başında Schumann’ın solo viyola için Peri Masalları’nın bir bölümü yer alıyor izlencede: “Nicht Schnell”, “Yalnızlık Şiiri”, “Bayrak”, “Ölüme Yakın”, “Eskiler Alıyorum”; “Lebhaft”, “Pazar Akşamları”, “Anlatamıyorum”, “Tren Sesi”; “Rasch”, “Kitabe-i Seng-i Mezar 1-2-3”, “Kapalı Çarşı”, “Bedava”; “Langsam, mit melancholishen Ausdruck”, “Dağ Başı”, “Eski Karım”, “Vatan İçin”, “Sol Elim”, “Söz, Ayrılış”. Alkışlara teşekkür için de “Sereserpe” ve “İntihar”ı seslendirdi.
Gerçekten çok özel ve keyifli bir dinletiydi. Ruşen Güneş’in müziklerinin en önemli özelliği ise her müziğin bestelendiği şiirle uyumlu bir deyiş, hız ve renkte olmasıydı, kanımca. Örneğin “Kitabe-i Seng-i Mezar” şiirinin müziği hızlı, devingen ve espriliyken, “Anlatamıyorum”un müziği yumuşak, yavaş ve duyguluydu; “Vatan İçin”deki taşlama tonunu, “Tren Sesi”nin hızlı ve devingen akışının içine yedirilmiş tren sesini duymamak olanaksızdı. Bu müzikler kaydedilip yoğunçalar yapılsa ne iyi olur diye düşünüyorum.  

Yazarın Son Yazıları

‘Gök Gürültüsünün Oğulları’

‘Gök Gürültüsünün Oğulları’

Devamını Oku
26.06.2014
Kendine güvenli, dikbaşlı bir diva

Kendine güvenli, dikbaşlı bir diva

Devamını Oku
12.06.2014
Müzikle doruğa yükselmek

Müzikle doruğa yükselmek

Devamını Oku
28.05.2014
Hekimbaşı Yalısı’nda Liszt’le buluşma

Hekimbaşı Yalısı’nda Liszt’le buluşma

Devamını Oku
26.05.2014
Gezi’de yaşamını yitirenlere

Gezi’de yaşamını yitirenlere

Devamını Oku
13.05.2014
‘Büyük Füg’le bir hafta

Borusan Dörtlüsü Beethoven dörtlüleri maratonunu tamamladı.

Devamını Oku
04.05.2014
Çoksesli müziğin iyileştirici gücü

Çoksesli müziğin iyileştirici gücü

Devamını Oku
25.04.2014
Schumann ve Orhan Veli dizeleri iç içe

Schumann ve Orhan Veli dizeleri iç içe

Devamını Oku
20.04.2014
Orhan Veli ve müzik

Orhan Veli ve müzik

Devamını Oku
13.04.2014
Görsel-işitsel bir şölen

Görsel-işitsel bir şölen

Devamını Oku
10.04.2014
Opus Amadeus Festivali’nde çok özel iki konser

Opus Amadeus Festivali’nde çok özel iki konser

Devamını Oku
07.04.2014
İki doyulmaz saat

İki doyulmaz saat

Devamını Oku
02.04.2014
Ortaçağdan Rönesans’a

Ortaçağdan Rönesans’a

Devamını Oku
23.03.2014
İstanbul’un orkestrasından ‘İstanbul Senfonisi’

İstanbul’un orkestrasından ‘İstanbul Senfonisi’

Devamını Oku
16.03.2014
Son üç buçuk yılın görsel tarihi

Son üç buçuk yılın görsel tarihi

Devamını Oku
10.03.2014
Fırtına gibi başlangıç

Fırtına gibi başlangıç

Devamını Oku
06.03.2014
DÜNYANIN BÜTÜN KEMANLARI, BİRLEŞİN!

DÜNYANIN BÜTÜN KEMANLARI, BİRLEŞİN!

Devamını Oku
27.02.2014
İnsan ve ‘Vahşi Yaşam’

İnsan ve ‘Vahşi Yaşam’

Devamını Oku
15.12.2013