Otomotiv Sektörü Sallanıyorsa...
Türkel Minibaş
Son Köşe Yazıları

Otomotiv Sektörü Sallanıyorsa...

25.11.2008 07:21
Güncellenme:
Takip Et:

Korkun! Malum, otomotiv dediğiniz her türlü taşımacılık demek. Yan sanayi ve tamamlayıcı malı petrolle, üstünde gittiği yollarla sürekli talep yaratmakta. Kısacası, dünya ekonomisinin motor sektörlerinden.

Geçen hafta dünya borsalarının General Motors (GM), Ford ve Chryslerden gelen SOS sinyalleriyle altüst oluşu da bunun en somut örneğiydi. Zira, ABD otomotiv sektörünün bu üç büyük devinden en az birinin batması bile otomotivden çelik hisselerine, işsizlikten iç talebin gerilemesine, enerji sektöründeki yatırımlarından azgelişmiş ülkelerdeki yan sanayi üretimlerine ve de dünya otomotiv dış ticaretine kadar bir dizi sorunun kaynağı olmaya yeterli.

Örneğin GM’nin daha şimdiden Taylanddaki fabrikasını 2 aylığına kapatacağını, 250’nin üstünde işçiyi çıkaracağını açıklaması, dünya borsalarını ürkütmeye yetiyor. Kısacası, serbest piyasa ekonomisinin beceremeyen batar mantığı, ancak iktisat kitaplarında geçerli. Dünya borsalarının dikkatini ABD Kongresinden çıkacak yardım kararına odaklaması da zaten bu nedenle!

Aslında, Kongreden beklenen yardım miktarı GM için 10-12, Ford için 8, Chrysler içinse 7 milyar dolar. Toplam 25 milyar dolarlık yardımın verilmemesi ise her 100 ABDliden 10unun otomotivde istihdam edildiği ülkede 2.5 milyon kişinin işsiz kalması demektir ki ABDde iç talebi önemli boyutta geriletir. Lehman Brothers örneğinde olduğu gibi sonradanpardon!demenin faturası ise sektörle birlikte tüm dünyalılara çıkar.

Gelin görün ki Üç devin kurtarılma operasyonuna ABD Kongresi cephesinden bakarsanız ödenecek emekli maaşları ve sağlık yardımlarıyla birlikte hem ağır bir yük hem de benzer durumdaki diğer sektörlere yol açma olasılığı büyük. Globalizmin etkinliği küçültülen devlet ilkesine de ters!

Üç büyük devin battı batacak noktasına gelmesine umut bağlayanlar da var tabii! En başta da BRIC diye bilinen Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin gelmekte.

BRIC’te yelkenler fora!

J.D.Power Associatesin araştırmasına göre önümüzdeki 15 yıl içinde dünya otomotiv üretiminin yüzde 46 büyümesi bekleniyor. Hem de dünyanın en büyük üç pazarı olan ABD, Japonya ve AB ülkelerinde durgunluk yaşanırken!

Ne var ki, pazar egemenliği hızla artan BRIC ülkelerinin önümüzdeki beş yıl için satış hedefleri hiç de küçümsenmeyecek boyutta. Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin grubunun 2008’deki satış hacmi 14 milyonu hafif araç olmak üzere 60 milyon araca yükselmiş. Örneğin Çin 2010da 16-17 milyonu hedeflerken, Brezilyanın hedefi ise 2013e kadar 5 milyon civarında. Brezilyanın son bir yılda üretimini yüzde 13.8 arttırdığı düşünülürse, 5 milyonluk satış hedefi bu yıl 10 milyon araç satan ABDyle karşılaştırıldığında daha da önem kazanmakta.

Bu örneklere Rusya ve Hindistanı kattığımızda tablo daha da çeşitlenmekte. Yani, ABDnin üç büyük devine karşı enerji kaynaklarına da sahip ülkelerin giderek pazara egemen olmaya başladığını göstermekte. Örneğin Rusyanın satış hacmi geçen yıl yüzde 10.4 artarken Hindistanınki yüzde 14 artış kaydetti. Hedeflerin büyütülmesinde, bu ülke ekonomilerindeki gelişmenin göreli dahi olsa bireylerin kişisel gelir seviyelerini yükseltmesi etkili. Aynı zamanda, bölgedeki otomotiv talebinin artması pazarın da kaymaya başladığını göstermekte.

The Economistin geçen haftaki sayısında yer alan bu verilere bakıp da Türkiye için endişelenmemek tabii ki mümkün değil!

Fırsat rüzgârı Türkiyede de eser mi?

Malum, düşük kur politikalarının kaymağını yiyen Türkiye otomotiv sektörünün satışları hazirandan beri gerilemekte. Ekim ayında gelinen nokta ise toplam pazarın yüzde 37.3, otomobil pazarının da yüzde 39.2 azalması. Ekim ayı üretimi de 2007ye göre yüzde 20.5 azaldı. Otomobil ihracatı ise yüzde 32.5 azaldı.

BRIC ülkeleri kendi iç pazarlarına egemen oldukları için pazarı ABden bu ülkelere ya da bu ülkelerin de yer aldığı pazarlara kaydırması şimdilik gerçekçi gözükmüyor. Sektörün şimdilik önündeki tek seçenek, uzun Kurban Bayramı tatilini ve yılbaşını kullanarak üretime ara verip stoksuz çalışma yollarını oluşturması. Orta sınıfın satın alma gücünün azaldığı şu dönemde ihracattaki daralmanın iç taleple karşılanmasını beklemek de gerçekçi olmayan öneriler arasında. Kaldı ki bizim alıcı marka düşkünü; yerli araba yerine en lüksünden ithal arabayla dolanarak sınıf atlama sevdasında olduğunu da unutmamak gerek!

Kaldı ki, Hindistanın da Çinin de pazar hedefleri arasında ilk sıradaki ülkelerden biri Türkiye! Anlaşılan, otomotivdeki dalgalanmadan korkma sırası şimdi Türkiyede!

turkmini@superonline.com

www.turkelminibas.net

Yazarın Son Yazıları

ABD Gerçekten Resesyonda!

Devamını Oku
03.02.2009
Barack Neyi Değiştirecek?

Devamını Oku
27.01.2009
Faiz İndirimi İşe Yarar mı?

Devamını Oku
20.01.2009
Mali Sektörden Bumerang Etkisi!

Devamını Oku
13.01.2009
Doğalgaz 2009'un Korkulu Rüyası

Devamını Oku
06.01.2009
Çin Küçülüyor Umutlar Kırılıyor!

Devamını Oku
30.12.2008
Resesyonun Ardı Deflasyon mu?

Devamını Oku
23.12.2008
Deflasyon Tehlikesi Büyürken...

Devamını Oku
16.12.2008
AKP'nin Gönüllü Kurbanlıkları

Devamını Oku
09.12.2008
IMF'yle Anlaşsalar Ne Olacak?

Devamını Oku
02.12.2008
Otomotiv Sektörü Sallanıyorsa...

Devamını Oku
25.11.2008
Tüketici Kredileri ile Kartlarından SOS!

Devamını Oku
18.11.2008
Devletçilikle Sosyalizmi Yine Karıştırıyoruz!

Devamını Oku
11.11.2008
Fed Yükselen Piyasaları Niye Öptü?

Devamını Oku
04.11.2008
Ciddiyet Beyler!

Devamını Oku
28.10.2008
2008 Bütçe Açığı Risk mi?

Devamını Oku
21.10.2008
Acil Eylem Planı!

Devamını Oku
14.10.2008
ABD Paketi Krizin Ateşini Söndürmez, Erteler!

Devamını Oku
07.10.2008
Sürü Etkisine Dikkat!

Devamını Oku
30.09.2008
Güven Fonu Piyasaları Yatıştırır mı?

Devamını Oku
23.09.2008
Brezilya 6.1-Türkiye 1.9

Devamını Oku
16.09.2008
Misillemeyle Rus Pazarı Korunamaz!

Devamını Oku
09.09.2008
Global Krizin Eşiği Geçildi! Türkiye ise Beklemede!

Devamını Oku
02.09.2008
Bölgesel Asgari Ücret Plağı!

Devamını Oku
26.08.2008
Cari Açıktaki Sorumluyu Bulduk: IMF!

Devamını Oku
17.08.2008
Allianoi'ye de Elveda!

Devamını Oku
11.08.2008