İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’
Ayşegül Yüksel
Son Köşe Yazıları

İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

11.02.2025 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Karıncalar/Bir Savaş Vardı” başlıklı oyunun hüzünlü bir öyküsü var. İzmir Devlet Tiyatrosu’nda 2020’de sahnelenen bu tek kişilik ve tek perdelik oyunun yapım çalışmaları sırasında kadrodan pek çok kişinin koronavirüse yakalandığı belirlenmiş, buna karşılık tiyatro kapatılmamıştı. Dekor tasarımcısı Ali Cem Köroğlu 2020 yılı sona ermeden Covid19’a kurban gitti. Beşinci yılına giren bu yapım, 62 yaşındayken yitirdiğimiz deneyimli sanatçının son çalışmasını içeren bir anı-oyun niteliği taşıyor.

Gökhan Aktemur’un John Steinbeck’in (Çev. Ülkü Tamer) ve Boris Vian’ın (Çev. Işıl Yüce) birer öyküsünü buluşturarak sahneye uyarladığı “Karıncalar/Bir Savaş Vardı” metni, uluslararası güç yarışında savaş çıkartarak üstün gelmeyi hedefleyen dünya egemenlerinin, cepheye ilk aşamada fırlattıkları, düşleri, duyguları, istekleri hiç mi hiç umursanmayan isimsiz askercikler için yazılmış bir ağıttır.

Akif Yeşilkaya’nın rejisiyle sahnelenen oyunun ışık tasarımı Kerem Çetinel, müziği Dengin Ceyhan imzasını taşıyor. Dramaturg Füsun Ataman. Oyunun tek kişisi olan Asker’i Akın Kurt canlandırıyor.

Oyun, savaşla kuşatılmış cehennem ortamında, kişisel esenliğinin simgesi saydığı Jacqueline’e olan aşkını ön düzeye koymuş bir askerin öyküsünü anlatır. Onun, bilincinde olmadığı savaş dünyasına girişini, sonra da attığı her adımda, kendisi gibi savaşa sürüklenenlerle birlikte, yaşama ve varolma hakkını yitirişini izleriz. Sevdiği kadına seslenişinin içerdiği iyimserlik, göğüslemeye çalıştığı yıkılışı nereye dek geciktirecektir?

YALIN BİR ÖLÜM KALIM SERÜVENİ

Oyun, cephedeki yalnızlığını bir deftere yazdığı yaşantılarını Jacqueline’le paylaşarak gidermeye çalışan Asker’in öyküsünden dekor, ışık, müzik, hareket kullanımına ve oyuncu yorumuna dek, bütünüyle yalın bir düzleme oturtulmuş.

Gökhan Aktemur’un metni şiirsel bir kıvamda olsa da dramatik gerilimden yoksun kalmış. Bir başka deyişle iki öykü metninin buluşması vurucu bir sahne olayına evrilememiş.

Ali Cem Köroğlu dekor çalışmasını metnin yalınlığını destekleyecek bir tasarımla gerçekleştirmiş: Sahneye, oyuncunun hareket alanı olarak üç platform yerleştirmiş. Platformların arasında siper olarak iş görecek su dolu çukurlar var. Oyuncu için bir başka hareket alanı oluşmuş böylece. Yönetmen Akif Yeşilkaya, baştan sona “söz”e dayalı bir metnin rahatça izlenebilmesini sağlamak için sahne olayını savaş sesleri ve görüntüleriyle doldurmaktan çekinerek oyuna yeterli boyutta görsel-işitsel dinamikler getirmemiş. Işık ve ses efektlerini ve müzik dozunu geri düzlemde değerlendirmiş. Savaşın dehşetini etkili kılacak sinevizyon tekniğine de başvurmamış.

OYUNCU SAHNEDE YALNIZ KALMIŞ

Geriye oyuncunun bir saat on dakikalık bir metni sahnede tek başına seyirciye iletirken platformlara çıkması, siperlere inmesi gibi cephedeki bir askerden beklenecek bir hareket düzeni kalıyor. Yönetmen Yeşilkaya oyundaki hareket öğesini bu yönde sağlamayı seçmiş. Böylece sahne olayındaki yalınlık tamamlanmış.

Genç oyuncu Akın Kurt hem söz düzeyinde hem de hareket boyutunda çok sıkı çalışarak soluklu ve enerjik bir performans ortamı yaratıyor. Oyunu baştan sona rahatlıkla -hiçbir yorgunluk belirtisi göstermeden- götüren Kurt, doğal ki alkışları hak ediyor. Ne ki yorumu gerekli nüanslara ulaşmıyor. Sanatçı yaşadıklarını içselleştirmeden oynuyor; birbirine benzer ses tonları ve mimiklerle “dışa dönük” bir yorum getiriyor Asker’e. Çevresindeki olaylara gülerek baktığı, olan biteni şaşkınlıkla izlediği, dehşete düştüğü, bir ayağını mayın üstünde uzun süre kımıldamadan tutmak zorunda kaldığı “karıncalanmalı” anlar -birbirinden pek de farklılaşmadan- ardı ardına kayıp gidiyor sahnede. Oysa sahnede yansıyan durumlara ve söylemlere göre konuşma temposunun değişmesi, sesin çeşitli tonlarla çeşitlenmesi, kısacası Asker’in değişken duyarlıklarının ayrıntılanması, metnin içermediği dramatik etkiyi sağlayabilirdi.

Sahne devinimi yeterince boyutlandırılmış olmasa da düzgün çalışılmış bir yapım izliyoruz. Düzeltme ve özür: 28 Ocak’ta bu köşede yayımlanan “Heiner Müller’den Medea” başlıklı yazımda sanatçı Sükun Işıtan’ın soyadını yanlışlıkla Işıtman olarak yazmışım. Düzeltir, oyuncumuzdan özür dilerim.

 

Yazarın Son Yazıları

28. Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali noktalandı

Festival çoğunlukla Çankaya Belediyesi’nin sahnelerinde yer aldı. Toplamda 12 farklı oyun salonu kullanıldı.

Devamını Oku
02.12.2025
‘Tiyatro hazinemiz’ sergileniyor

Takviminize not edin. 27 Kasım-31 Ocak tarihleri arasında İstanbul Depo’da tiyatro mirasımızın arşivleri sergileniyor. Tophane’deki bu sanat uzamının tam adresi: Depo/Tütün Deposu, Lüleci Hendek Caddesi No. 12 (E-posta adresi: depo@depoistanbul.net Telefon: 90 (212) 2923956)

Devamını Oku
18.11.2025
Meraklıları için tiyatro bilimi

Kitapların her bir bölümünün sonunda yer alan “ölçme ve değerlendirme”ye yönelik alıştırmalar, öğrencinin, eğitim sürecinde etkin bir katılımcı olmasını sağlıyor.

Devamını Oku
04.11.2025
Dergi yöneticisi Ozan Ertuğ

Ozan Ertuğrul Özüaydın’ı şiir meraklıları tanır. Çoğunlukla şiirlerini içeren 11 kitabı var. Yapıtlarını 4 ve 5 Ekim’de 22. Ankara Kitap Fuarı’nda imzaladı.

Devamını Oku
28.10.2025
DTCF Tiyatro Bölümü 61 yaşında

Ben bu öyküye ne zaman katıldım? İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda lisansüstü öğrencisiyken tüm bölümlere sınavsız tiyatro dersleri veren Haldun Taner’in gözüne -yaptığım bir ödev nedeniyle- girmiştim. 1964’te, DTCF’de açılacak tiyatro bölümüne başvurmam için bana haber yolladı. Yurtdışında burslu olarak yüksek lisans yapmaya hazırlanıyordum; yolumu değiştiremedim. Ama sonunda da sevgili Taner’in sözüne geldim: 1978’de, çoluğa çocuğa karışmışken DTCF Tiyatro Bölümü’nün doktora öğrencisi oldum. Akademik kadrom ODTÜ ya da (sonra) DTCF İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda olsa da tiyatro bölümünün altın çağını yaşadım. 1981’de başlayan derslerim göz açıp kapayıncaya dek 32 yıla ulaştı

Devamını Oku
07.10.2025
Tiyatroların iletişim alışkanlıkları

70 yıllık tiyatro seyircisi ve 50 yılı aşkın süredir aralıksız yazan bir eleştirmen olarak tiyatrolarla iletişim kurma üstüne düşündüğümde geçmiş yılları özlüyorum.

Devamını Oku
23.09.2025
12 Eylül’ün savurduğu sonbahar yaprakları

12 Eylül döneminin tiyatro eleştirisi çoğunlukla sahne olaylarındaki özensizliğe karşı çıkmaktadır. Bu aşamada gazetelerdeki kültür sanat sayfalarının küçülmeye, eleştiri yazılarının azalmaya başladığı görülür.

Devamını Oku
09.09.2025
Ferhan ve Müjdat gündemimizde

Ferhan Şensoy’u 31 Ağustos 2021’de 70 yaşındayken yitirmiştik. Yeni yapılan “Ferhangi Bir Yaşam” belgeseli seyircisiyle buluşmayı bekliyor. Müjdat Gezen ise 82 yaşında ve bir hafta önce hakkındaki soruşturma kapsamında ifade vermeye çağrıldı.

Devamını Oku
26.08.2025
Metin Sözen: Anadolu’yu kucaklamıştı

Değerli bilimadamı Prof. Dr. Metin Sözen’i 1 Ağustos’ta yitirdik. Yaşamını ülkemizin doğal, tarihsel, kültürel değerlerine sahip çıkılmasına adamış, yüce gönüllü bir insandı.

Devamını Oku
12.08.2025
Genco’ya ikinci mektup

Sevgili Genco, Sen gideli bir yıl oldu. Zaman çabuk geçiyor. İlk mektubumda (Cumhuriyet, 13.08.2024) ardında bıraktığın görsel-işitsel belgelerden söz etmiştim: Sanat yaşamın boyunca oluşturduğun sesli kitapları, fotoğraflarınla yorumladığın şiirleri, çevirilerini, plak ve kasetlerinde kayıtlı müzik çalışmalarını...

Devamını Oku
29.07.2025
Memet Baydur’un diyecekleri var

Okuduğunuz başlığı bir başka yazımda da kullanmıştım. Ölümünün üstünden 20 yılı aşkın bir süre geçmiş olmasına karşın, Memet Baydur’un bizlere diyecekleri sürüyor

Devamını Oku
15.07.2025
Zeynep Oral’la çalışırken eğlenmek

17 Haziran’da Metrohan’da ilk gösterimi yapılan “Bir Babıali Zirvesi” başlıklı, Habitat TV yapımı Zeynep Oral belgeselini henüz izleyemedim. Neyse ki Dikmen Gürün izlenimlerini geçen haftaki yazısında bir güzel dile getirmiş. Okurken belleğimde birikmiş, belge tadında Zeynep Oral olayları gözümün önüne gelmeye başladı. Bu yazıda Zeynep’le yaşanmış anlar var.

Devamını Oku
01.07.2025
İlhan Selçuk’un ‘Pencere’ köşesini anarken

Gazete ve dergi yazarlığım 50 yıla ulaştı. ​​Özgür basın dergisinde başlayıp çeşitli başka dergilerde ve ayrıca 45 yıl Cumhuriyet’te süren bu uğraşa -30 yıldır gazeteme iki haftada bir “Sahneden” köşesini yazmak da eklenmiş. Kolay iş değil.

Devamını Oku
17.06.2025
Oya Başak’ın kahkahası eksildi dünyamızdan

Prof. Dr. Oya Başak’ı bir hafta önce yitirdik. Cenazesindeki çelenklerden birinde “çocukların” yazıyormuş.

Devamını Oku
03.06.2025
Vasıf Öngören ‘Zengin Mutfağı’ ile ‘şimdi’ ve ‘burada’

“Zengin Mutfağı” oyunu neredeyse 50 yıldır sahnelerimizde yer alıyor. İşin hoşu, oyunun başkişisi Lütfü Usta’yı oynayan Şener Şen Usta da 1977’de ilk kez canlandırdığı bu karakteri son üç yıldır yepyeni bir seyirci kuşağına sunmakta.

Devamını Oku
20.05.2025
Bahar ölümsüzlük simgesidir

Bahar ölümsüzlük simgesidir

Devamını Oku
06.05.2025
Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Devamını Oku
22.04.2025
Son veda...

Son veda...

Devamını Oku
09.04.2025
Tiyatro biletleri uçuşta

Tiyatro biletleri uçuşta

Devamını Oku
08.04.2025
Shakespeare siyaset sahnesinde

Shakespeare siyaset sahnesinde

Devamını Oku
25.03.2025
Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Devamını Oku
11.03.2025
Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Devamını Oku
25.02.2025
İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

Devamını Oku
11.02.2025
Heiner Müller’den ‘Medea’

Heiner Müller’den ‘Medea’

Devamını Oku
28.01.2025
‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

Devamını Oku
14.01.2025
Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Devamını Oku
31.12.2024
Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Devamını Oku
17.12.2024
Özdemir Nutku anlatıyor

Özdemir Nutku anlatıyor

Devamını Oku
03.12.2024
Ankara’da tiyatronun renkleri

Ankara’da tiyatronun renkleri

Devamını Oku
19.11.2024
Festivalde üç Shakespeare oyunu

Festivalde üç Shakespeare oyunu

Devamını Oku
05.11.2024
‘Öteki’nin dramı

‘Öteki’nin dramı

Devamını Oku
22.10.2024
Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Devamını Oku
08.10.2024
Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Devamını Oku
24.09.2024
Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Devamını Oku
10.09.2024
Müşfik Kenter’i anarken...

Müşfik Kenter’i anarken...

Devamını Oku
27.08.2024
Genco’ya mektup

Genco’ya mektup

Devamını Oku
13.08.2024
Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Devamını Oku
30.07.2024
Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Devamını Oku
16.07.2024
Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Devamını Oku
18.06.2024
Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Devamını Oku
04.06.2024