Ceylan Adanalı Kabadayıoğlu

Matematik Öğrenme Güçlüğü Farkındalık Günü

03 Mart 2020 Salı

Bugün Dünya Diskalkuli, yani Dünya Matematik Öğrenme Güçlüğü Günü

“Eskiden böyle birşey mi vardı. Her geçen yıl bir şey çıkarılıyor” demeyin. Çünkü DİSKALKULİ olup da sırf farkedilmediğinden başarısızlığı ileride travmaya dönen, ortaokula geçmesine rağmen temel işlem becerileri ilkokul 1. Sınıf düzeyinin de altında kalan, benlik saygısı yok yere zedelenen ve okula gitmeyi şiddetle reddeden öğrencilerin sayısı hiç de az değil.

Öğretmenleri ve ebeveynleri tarafından çoğu kez tembellikle hatta zekâ geriliğiyle etiketlenerek sistemin dışında bırakılan bu öğrenciler neredeyse ortaokula kadar diskalkuli olduğunu bilmeden geliyor. Tanısı geç konduğundan bu istatistiğe girmeyenleri hariç tutacak olursak Türkiye’de tanısı konmuş diskalkuliler %12 gibi ciddi bir oranda.  

Öğretmen olarak deneyimli ebeveyn olarak ise iyi gözlemci olunmalı

Uygun metodlar kullanılırsa öğrenme güçlüğü son derece kolay düzelebiliyorken ve bu anlamda doğru ve erken teşhis oldukça kıymetliyken erken ve doğru teşhis için öğretmen olarak “deneyimli”, ebeveyn olarak ise “iyi bir gözlemci” olmak şart.

Zira diskalkulinin belirtileri okul öncesi dönemden itibaren gözlemlenebiliyor. Sadece ne zaman ki çocuk ilkokula geçip de rakamlarla sembollerle çalışmaya başlıyor, sorunlar daha belirgin ortaya çıkıyor. Daha da ileri yaşta ise; Stratejik planlamaları oldukça zayıf olan diskalkulikleri daha ileri yaşta ele veren en temel özellikleri dama satranç gibi oyunlar.

On parmakla çarpma yapar, 25i 5e bölerken 5leri sadeleştirirler

Matematiğe ön yargı ile yaklaşan öğrenci ile öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenci arasında oldukça belirgin farklılıklar gözlemlemek esasen mümkün. 

Eğer çocuğunuz çarpım tablosunu bir türlü öğrenemiyorsa diskalkulik olabilir.

Çarpma ile bölmeyi karıştırıyorsa diskalkulik olabilir. 

İşlemleri on parmağı ile yapıyorsa diskalkulik olabilir. 

Temel işlem becerisi gerektiren soruları çok zor ve çok yavaş çözüyorsa, analog saatleri okuyamıyor yazamıyorsa, rakam ve sembollerle ilgili sıkıntıları varsa diskalkulik olabilir. 

Olayları bilgileri ve sayıları sıralamada zorlanıyorsa, mekânsal işleyişle ilgili problemleri kurgulayamıyorsa, zamanı anlatmada ve yer yön mesafe gibi nicelikleri kullanmada zorlanıyorsa O bir diskalkulik olabilir. 

Çocuğunuz 25 ile 5’i sadeleştirirken 5leri sadeleştirerek sonucun 2 çıktığını iddia edebiliyorsa diskalkulik olabilir. 

Boş bir kağıda noktalardan oluşan bir küme çizdiğinizde diğer çocuklar 2şer ya da 3er ya da 5er sayarken çocuğunuz teker teker ve herkesten geç sayıyorsa diskalkulik olabilir.

Bir uzmana gidip gerekli testleri yaptırmalısınız. 


Yazarın Son Yazıları

SÜPER İYİ GÜNLER 17 Şubat 2019
Ben Neden Yokum 3 Aralık 2018
Onlara her gün 19 Mayıs 19 Mayıs 2018