Bir Şiir Neden Beğenilir?
Turgay Fişekçi
Son Köşe Yazıları

Bir Şiir Neden Beğenilir?

11.04.2012 04:00
Güncellenme:
Takip Et:
\n

Birkaç yıl önce, İsviçrede kurulu Unionsverlag adlı yayınevi on kitaplık bir Türk Edebiyatı dizisi yayımladı. Bu on kitaptan birinin de çağdaş Türk şiirini yansıtan bir antoloji olması isteniyordu.

\n

Bu kitabı birlikte hazırladığımız Erika Glassen ile şöyle bir düşünce geliştirdik: Şiirleri biz değil de kültür hayatımızın tanınan isimleri seçsinler; seçmekle de yetinmeyip o şiiri neden seçtiklerini, beğendiklerini açıklayan bir de kısa deneme yazsınlar. Böylelikle okurlar da hem çağdaş edebiyatımızın seçkin bir örneğini, hem de bu şiirin bir başka kültür insanı üzerinde nasıl etkiler bıraktığını öğrenmiş olacaklardı.

\n

Uzun bir hazırlık döneminden sonra kitap, 2008’de Kultgediche(Kült Şiirleri) adıyla yayımlandı. Ne yazık ki, Türkçe’si yayımlanamayan bu kitaptaki kimi yazılara arada bir dönüp bakıyorum. Şairlerimizin, öteki kültür insanlarımızın şiir beğenileri etkiliyor beni.

\n

Kitabın ilk yazısı Ataol Behramoğlunun özel bir önem verdiği Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Her Şey Yerli Yerinde” şiiri üstüne.

\n

İlhan Berkin seçimi, Melih Cevdet Anday’ın “Çiftlikteki Gece”si. Berk, şiiri dize dize dilini, yapısını, imgelerini irdeledikten sonra bu şiiri seçme nedenini şöyle açıklıyor: Çiftlikteki Gece’yi her okuyuşumda heyecan, haz; evet haz duyuyorum.

\n

Gülten Akın, Dıranas’ın “Kar”ını seçmiş. “Kar’ı en çok ben yaşadım, ben yazdım sanıyorum” diye biten yazıda, “Kar nasıl uçsuz bucaksız bir mekânı kaplayarak insana sonsuzluk duygusu veriyorsa, bu şiir de öyle...” diyor.

\n

Cevat Çapan, Oktay Rifat’ın “Telefon” şiirini, “hem yoğun bir acının ustaca dile getirildiği ağırbaşlı bir ağıt, hem de bir insanlık dramı karşısında yenilgiyi reddeden bir dayanışma çağrısı olarak 20. yüzyıl Türk şiirinin bir başyapıtıolarak niteliyor.

\n

Kemal Özer, A. Kadir’in “Kanlı Şiirler”ini, “Türk şiirinde önemli bir gelenek çizgisine kaynaklık” ettiği için seçmiş.

\n

Melisa Gürpınar, Edip Cansever’in “Tragedyalarını kendine “ruh arkadaşıbulduğu için seçmiş.

\n

Doğan Hızlan, Behçet Necatigil’in “Travers”ini, Eray Canberk, aynı şairin “Panik“ini seçmişler.

\n

Leylâ Erbil, İlhan Berk’in “Acının Adışiiri çevresinde, kendi şiir beğenisini açıklarken bütün bir çağdaş şiirimizin de çarpıcı bir resmini çizmiş.

\n

Öykücü Adnan Özyalçıner, Sait Faik’in “Arkadaşşiirini, “sevginin özgürce yaşanabileceği, mutluluğun eşitçe paylaşılabileceği bir ülkeye, aydınlık bir geleceğe duyulan özlemin, umudun güzellemesi” olduğundan seçmiş.

\n

Edebiyat dışı alanlardan katılanların seçimleri de ilginç: Tiyatro sanatçısı Gülriz Sururi, Nâzım Hikmet’in “Akdeniz’de Dolaşan Hayalet”; ressam Komet, Yahya Kemal’in “Ufuklar”; fotoğraf sanatçısı Lütfü Özkök, Orhan Veli’nin “Helene İçin”; sinema eleştirmeni Atilla Dorsay, Attilâ İlhan’ın “Eski Sinemalar” şiirlerini seçmişler.

\n

Elbet üzerine yazı yazılan şiirler bunlarla sınırlı değil. Kitapta, 42 yazarın 42 şiir üstüne yazıları var.

\n

***

\n

Bu yazıları anmamın nedenine gelince...

\n

Şiir diye anılan o denli bayağılıklarla doldu ki hayatlarımız, şiir okurlarının durup biraz da şiirin ne olduğunu düşünmeleri gerekiyor sanırım. Internet sitelerinde en çok okunan şiirlere bakıyorum: Nâzım Hikmet ve Can Yücel’in adıyla yayımlanan uyduruk söz yığınları, bu şairlerin gerçek şiirlerinden daha çok okunuyor.

\n

Evet yaşadığımız dünya insanların yaşama biçimlerini, beğenilerini her gün biraz daha bayağılaştırıyor ama insanların da biraz durup yiyip içtikleri şeylerdeki katkı maddelerine baktıkları gibi kültür ürünlerine de gerçek mi, sahte mi diye bakmaları gerekmez mi?

\n\n

Yazarın Son Yazıları

111 Yaşındaki Arkadaşımız

Devamını Oku
09.01.2013
Kamil Masaracı'dan 'Kültürlü Hadiseler'

Devamını Oku
02.01.2013
Yüz Yıl Önce Balkanlar

Devamını Oku
26.12.2012
Mücap Ofluoğlu'nun Ardından

Devamını Oku
19.12.2012
Edebiyat ve Başka Alanlar

Devamını Oku
12.12.2012
Oldu da Bitti Maşallah!

Devamını Oku
05.12.2012
Öykücülüğümüzde Yeni Bir Dalga Yükselirken

Devamını Oku
28.11.2012
Melih Cevdet'siz On Yıl

Devamını Oku
21.11.2012
İlhan Abi

Devamını Oku
14.11.2012
Açlık Grevleri (07.11.2012)

Devamını Oku
07.11.2012
Yayıncılık, Dün ve Bugün

Devamını Oku
31.10.2012
Bayramlık (24.10.2012)

Devamını Oku
24.10.2012
Orhan Kemal'le Bir Masada Gibi

Devamını Oku
17.10.2012
Çıplak Deniz Çıplak Ada

Devamını Oku
10.10.2012
Babalar ve Oğullar (03.10.2012)

Devamını Oku
03.10.2012
Sanatçının Dünü ve Bugünü

Devamını Oku
26.09.2012
'Sanatın Gerekliliği'

Devamını Oku
19.09.2012
Benzersiz Bir Yemek Kitabı

Devamını Oku
12.09.2012
Berberin KDV'si

Devamını Oku
05.09.2012
Enver Gökçe

Devamını Oku
29.08.2012
Ziya Şav

Devamını Oku
22.08.2012
İstanbul'dan Başka Her Şey

Devamını Oku
15.08.2012
Yayın Hakları, Hak Gaspları

Devamını Oku
08.08.2012
Tatil Ülkesi Almanya

Devamını Oku
01.08.2012
Türküler Boyu

Devamını Oku
25.07.2012
Popüler Kültürle Nereye?

Devamını Oku
18.07.2012
Yüzyılı Okuma Denemesi

Devamını Oku
11.07.2012
Şairin Yüreği

Devamını Oku
04.07.2012
Doğum

Devamını Oku
27.06.2012
Orhan Veli'nin Öyküleri

Devamını Oku
20.06.2012
Eski Komünistler Arasında

Devamını Oku
13.06.2012
Ömrü Edebiyata Vurmak

Devamını Oku
06.06.2012
İlhan Berk'le Memet Fuat

Devamını Oku
30.05.2012
Yahya Kemal Muhafazakâr mıydı?

Devamını Oku
23.05.2012
Şiir Nedir Aslında?

Devamını Oku
16.05.2012
Cüneyt Türel

Devamını Oku
09.05.2012
1 Mayıs Şiirleri

Devamını Oku
02.05.2012
'Kadının Halleri'

Devamını Oku
25.04.2012
Eray Canberk

Devamını Oku
18.04.2012
Bir Şiir Neden Beğenilir?

Devamını Oku
11.04.2012