Yılmaz Onay: Tiyatroda toplumcu gerçekçiliği savundu
Ayşegül Yüksel
Son Köşe Yazıları

Yılmaz Onay: Tiyatroda toplumcu gerçekçiliği savundu

03.01.2023 05:00
Güncellenme:
Takip Et:

Tiyatro yönetmeni, yazar, uyarlamacı, çevirmen Yılmaz Onay beş yıl önce 9 Ocak’ta aramızdan ayrıldı. Türk tiyatrosunda iz bırakmış bir sanat insanıydı. Onu tanıdığım 1970’li yıllarda ODTÜ’de çalışıyordum. Yayın yönetmenliğini Erhan Bener’in yaptığı Özgür İnsan dergisinde de tiyatro eleştirilerim çıkıyordu. Bir gün Vecdi Sayar arayarak beni yazılarımdan tanıdıklarını ve -şimdiki Şinasi Sahnesi’nin yerindeki- Çağdaş Sahne’nin oyunlarına çağırmak istediklerini söyledi. 

Bu topluluktan izlediğim ilk oyun olan Nâzım Hikmet’in “Yusuf ile Menofis”inin yönetmeni Yılmaz Onay’dı. Oyunu sahnelerken “toplumcu gerçekçi” yaklaşım üstünde odaklanmıştı. Henüz onun İTÜ mezunu bir inşaat mühendisi olduğunu bilmiyordum. Ülkemizin ilk kurumlaşmış amatör topluluklarından olan Ankara Deneme Sahnesi’nde sahnelemiş olduğu, Yaşar Kemal’in “Yer Demir Gök Bakır”ından Nihat Asyalı’nın uyarladığı “Uzundere”nin, 1966’da, Fransa’nın Nancy kentindeki Tiyatro Festivali’nde (Brezilyalı bir ekiple birlikte) birincilik ödülü aldığını da sonradan öğrenecektim.

‘GREV’ BAŞARILI BİR BELGESEL TİYATRO ÖRNEĞİYDİ

Yılmaz Onay’ın Çağdaş’ta sahnelediği “Grev”le birlikte “mühendis sanatçı” olgusu gündemime geliyor. Nihat Asyalı-Yusuf Dağüstün’ün yazdığı, Maksut Göksu ve Yusuf Dağüstün’ün bestelediği şarkılarla zenginleşen bu sahne olayı, ülkemizde üretilmiş en önemli “belgesel tiyatro” örneklerinden biri. Oyun, sendikalı sanayi işçilerinin, 1970’ler Türkiyesi’nde haklarını ne dereceye dek savunabildiklerini tartışıyor. Yapımda, Yılmaz Onay’ın oyunu sahnelerken nasıl matematiksel bir kurgu oluşturduğunu izliyoruz. Sahne olayının sanatsal etkisini bozmadan toplumcu gerçekçi yaklaşımın net yansımalarını ortaya koyan bir çalışma kotarılmış. (“Grev”, Onay’ın en çok ödül alan çalışmalarından biri olacak.)

Onay’la Sanatsevenler Derneği’nin aylık “oyun tartışmaları”nda birlikteyiz. Onun, devletçe yasaklanmış oyunların sahnelenmesindeki ayrıntılar üstünde değerlendirme yapılmasına karşı çıktığı görülüyor. Sanatın özgürlüğünün kısıtlanmasına karşı tepki olarak benimsenmiş bir tutum... Onay, daha önce Ankara Sanat Tiyatrosu’nda (AST) iki kez sahnelediği ve hep sıkıyönetim engeline takılan, Brecht’in “Hitler Rejiminin Korku ve Sefaleti” ile Yücel Erten’in 1979 sonunda Ankara Devlet Tiyatrosu’nda sahnelediği, 12 Eylül aşamasında sahneden kaldırılan, Brecht’in “Arturo Ui”si bağlamında da aynı yaklaşımı sürdürüyor. “Öfkeli”, “hakça” olanın peşinden giden, savaşımcı bir kişiliği var.

‘KÜÇÜK ADAM’ SAHNELEMESİ ÜNÜNÜ PERÇİNLEDİ

Onay’ın 12 Eylül’de etkinlikleri noktalanan Çağdaş Sahne’de sahnelediği son oyun, Gladkov’un “Çimento” adlı romanından Nihat Asyalı’nın uyarladığı sahne metni oldu. Sanatçı, AST’de Rutkay Aziz’le birlikte Muzaffer İzgü’nün “Sınırda” ve “Duvar” oyunlarını yönetti. 1982’de Hans Fallada’dan “revü” anlayışıyla uyarlayıp incelikle sahnelediği, AST yapımı “Küçük Adam N’Oldu Sana” geldi gündeme. Genç sanatçılar Altan Erkekli ve Nurseli Çamlıbel’in katkısıyla daha da renklenen bu çok ödüllü yapım, Onay’ın ününü perçinledi.

Sanatçı, bu aşamada hızlı bir üretim sürecine giriyordu. Tek kişilik, çok kişili, yetişkin ve çocuk oyunları yazdı, uyarlamalar yaptı, Almancadan Türkçeye, toplumcu gerçekçi tiyatro, epik tiyatro ve Brecht üstüne metinler çevirdi, yurtiçinde ve dışında birçok oyun sahneledi, oyunları başka dillerde, başka topluluklarca da sahneye çıkartıldı. Çok sayıda Nâzım oyununu yöneten Onay, “Yazılar Filmatik” başlıklı, daha sonra filmi yapılan bir roman kaleme aldı. 

TİYATRODA SOSYALİST AYDIN SORUMLULUĞU 

En son, kendi yazıp 1987’de AST’de sahnelediği ve “tersine kabare” olarak nitelediği “Bu Zamlar Bana Karşı” ve TOBAV yapımı olarak sahneye çıkardığı “Sanatçının Ölümü” adlı yapıtlarını, bir de 1989’da AST’de yönettiği “Yusuf ile Menofis”i izledim. 

Onay sevgili eşi Yurdanur’la birlikte 1990’da İstanbul’a yerleşti. 1993-2002 yılları arasında Devlet Tiyatroları’nda da yönetmenlik yaptı. Sonra Bodrum’u mesken tuttu. Arada bir görüştükçe eski yıllardaki öfkeli ve tepkili yaklaşımının yerini daha dingin bir eleştirelliğin aldığını görüyordum. Tiyatro sanatı ve toplumcu gerçekçilik adına yapmak istediklerini gerçekleştirmiş, bir sosyalist olarak toplumuna olan sorumluluklarını yerine getirmişti. Tanıdığım en çalışkan sanat insanlarından biriydi.

2010’lu yıllarda, bir İstanbul Tiyatro Festivali sırasında son kez karşılaştık. Artık yetmişli yaşlarındaydı. Vedalaşma zamanımızın geldiğini ikimiz de bilmiyorduk. Sevgi yüklü sıcacık bakışları belleğime kazınmıştır... 

Yazarın Son Yazıları

28. Uluslararası Ankara Tiyatro Festivali noktalandı

Festival çoğunlukla Çankaya Belediyesi’nin sahnelerinde yer aldı. Toplamda 12 farklı oyun salonu kullanıldı.

Devamını Oku
02.12.2025
‘Tiyatro hazinemiz’ sergileniyor

Takviminize not edin. 27 Kasım-31 Ocak tarihleri arasında İstanbul Depo’da tiyatro mirasımızın arşivleri sergileniyor. Tophane’deki bu sanat uzamının tam adresi: Depo/Tütün Deposu, Lüleci Hendek Caddesi No. 12 (E-posta adresi: depo@depoistanbul.net Telefon: 90 (212) 2923956)

Devamını Oku
18.11.2025
Meraklıları için tiyatro bilimi

Kitapların her bir bölümünün sonunda yer alan “ölçme ve değerlendirme”ye yönelik alıştırmalar, öğrencinin, eğitim sürecinde etkin bir katılımcı olmasını sağlıyor.

Devamını Oku
04.11.2025
Dergi yöneticisi Ozan Ertuğ

Ozan Ertuğrul Özüaydın’ı şiir meraklıları tanır. Çoğunlukla şiirlerini içeren 11 kitabı var. Yapıtlarını 4 ve 5 Ekim’de 22. Ankara Kitap Fuarı’nda imzaladı.

Devamını Oku
28.10.2025
DTCF Tiyatro Bölümü 61 yaşında

Ben bu öyküye ne zaman katıldım? İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda lisansüstü öğrencisiyken tüm bölümlere sınavsız tiyatro dersleri veren Haldun Taner’in gözüne -yaptığım bir ödev nedeniyle- girmiştim. 1964’te, DTCF’de açılacak tiyatro bölümüne başvurmam için bana haber yolladı. Yurtdışında burslu olarak yüksek lisans yapmaya hazırlanıyordum; yolumu değiştiremedim. Ama sonunda da sevgili Taner’in sözüne geldim: 1978’de, çoluğa çocuğa karışmışken DTCF Tiyatro Bölümü’nün doktora öğrencisi oldum. Akademik kadrom ODTÜ ya da (sonra) DTCF İngiliz Dili ve Edebiyatı’nda olsa da tiyatro bölümünün altın çağını yaşadım. 1981’de başlayan derslerim göz açıp kapayıncaya dek 32 yıla ulaştı

Devamını Oku
07.10.2025
Tiyatroların iletişim alışkanlıkları

70 yıllık tiyatro seyircisi ve 50 yılı aşkın süredir aralıksız yazan bir eleştirmen olarak tiyatrolarla iletişim kurma üstüne düşündüğümde geçmiş yılları özlüyorum.

Devamını Oku
23.09.2025
12 Eylül’ün savurduğu sonbahar yaprakları

12 Eylül döneminin tiyatro eleştirisi çoğunlukla sahne olaylarındaki özensizliğe karşı çıkmaktadır. Bu aşamada gazetelerdeki kültür sanat sayfalarının küçülmeye, eleştiri yazılarının azalmaya başladığı görülür.

Devamını Oku
09.09.2025
Ferhan ve Müjdat gündemimizde

Ferhan Şensoy’u 31 Ağustos 2021’de 70 yaşındayken yitirmiştik. Yeni yapılan “Ferhangi Bir Yaşam” belgeseli seyircisiyle buluşmayı bekliyor. Müjdat Gezen ise 82 yaşında ve bir hafta önce hakkındaki soruşturma kapsamında ifade vermeye çağrıldı.

Devamını Oku
26.08.2025
Metin Sözen: Anadolu’yu kucaklamıştı

Değerli bilimadamı Prof. Dr. Metin Sözen’i 1 Ağustos’ta yitirdik. Yaşamını ülkemizin doğal, tarihsel, kültürel değerlerine sahip çıkılmasına adamış, yüce gönüllü bir insandı.

Devamını Oku
12.08.2025
Genco’ya ikinci mektup

Sevgili Genco, Sen gideli bir yıl oldu. Zaman çabuk geçiyor. İlk mektubumda (Cumhuriyet, 13.08.2024) ardında bıraktığın görsel-işitsel belgelerden söz etmiştim: Sanat yaşamın boyunca oluşturduğun sesli kitapları, fotoğraflarınla yorumladığın şiirleri, çevirilerini, plak ve kasetlerinde kayıtlı müzik çalışmalarını...

Devamını Oku
29.07.2025
Memet Baydur’un diyecekleri var

Okuduğunuz başlığı bir başka yazımda da kullanmıştım. Ölümünün üstünden 20 yılı aşkın bir süre geçmiş olmasına karşın, Memet Baydur’un bizlere diyecekleri sürüyor

Devamını Oku
15.07.2025
Zeynep Oral’la çalışırken eğlenmek

17 Haziran’da Metrohan’da ilk gösterimi yapılan “Bir Babıali Zirvesi” başlıklı, Habitat TV yapımı Zeynep Oral belgeselini henüz izleyemedim. Neyse ki Dikmen Gürün izlenimlerini geçen haftaki yazısında bir güzel dile getirmiş. Okurken belleğimde birikmiş, belge tadında Zeynep Oral olayları gözümün önüne gelmeye başladı. Bu yazıda Zeynep’le yaşanmış anlar var.

Devamını Oku
01.07.2025
İlhan Selçuk’un ‘Pencere’ köşesini anarken

Gazete ve dergi yazarlığım 50 yıla ulaştı. ​​Özgür basın dergisinde başlayıp çeşitli başka dergilerde ve ayrıca 45 yıl Cumhuriyet’te süren bu uğraşa -30 yıldır gazeteme iki haftada bir “Sahneden” köşesini yazmak da eklenmiş. Kolay iş değil.

Devamını Oku
17.06.2025
Oya Başak’ın kahkahası eksildi dünyamızdan

Prof. Dr. Oya Başak’ı bir hafta önce yitirdik. Cenazesindeki çelenklerden birinde “çocukların” yazıyormuş.

Devamını Oku
03.06.2025
Vasıf Öngören ‘Zengin Mutfağı’ ile ‘şimdi’ ve ‘burada’

“Zengin Mutfağı” oyunu neredeyse 50 yıldır sahnelerimizde yer alıyor. İşin hoşu, oyunun başkişisi Lütfü Usta’yı oynayan Şener Şen Usta da 1977’de ilk kez canlandırdığı bu karakteri son üç yıldır yepyeni bir seyirci kuşağına sunmakta.

Devamını Oku
20.05.2025
Bahar ölümsüzlük simgesidir

Bahar ölümsüzlük simgesidir

Devamını Oku
06.05.2025
Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Ahmet Özer’in 50. kitabı çıktı

Devamını Oku
22.04.2025
Son veda...

Son veda...

Devamını Oku
09.04.2025
Tiyatro biletleri uçuşta

Tiyatro biletleri uçuşta

Devamını Oku
08.04.2025
Shakespeare siyaset sahnesinde

Shakespeare siyaset sahnesinde

Devamını Oku
25.03.2025
Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Sanat Kurumu 78. yaşını sürüyor

Devamını Oku
11.03.2025
Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Nevra Serezli: Profesyonel tiyatroda 60 yıl

Devamını Oku
25.02.2025
İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

İzmir D.T’den ‘Karıncalar / Bir Savaş Vardı’

Devamını Oku
11.02.2025
Heiner Müller’den ‘Medea’

Heiner Müller’den ‘Medea’

Devamını Oku
28.01.2025
‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

‘Vatan Kurtaran Şaban’ günümüzde

Devamını Oku
14.01.2025
Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Broadway ya da West End biçeminde süper tiyatro

Devamını Oku
31.12.2024
Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Gonca Vuslateri Shakespeare oynamalı

Devamını Oku
17.12.2024
Özdemir Nutku anlatıyor

Özdemir Nutku anlatıyor

Devamını Oku
03.12.2024
Ankara’da tiyatronun renkleri

Ankara’da tiyatronun renkleri

Devamını Oku
19.11.2024
Festivalde üç Shakespeare oyunu

Festivalde üç Shakespeare oyunu

Devamını Oku
05.11.2024
‘Öteki’nin dramı

‘Öteki’nin dramı

Devamını Oku
22.10.2024
Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Ankara’da yeni bir tiyatro şenliği

Devamını Oku
08.10.2024
Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Ateş Kuşu Semiha Berksoy

Devamını Oku
24.09.2024
Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Tiyatromuzun belleği: Türkiye Tiyatro Vakfı beş yaşında

Devamını Oku
10.09.2024
Müşfik Kenter’i anarken...

Müşfik Kenter’i anarken...

Devamını Oku
27.08.2024
Genco’ya mektup

Genco’ya mektup

Devamını Oku
13.08.2024
Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Nilüfer Kent Tiyatrosu ile Daltabanlar ayrı düştü

Devamını Oku
30.07.2024
Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Hocamız Sevda Şener’i yitireli 10 yıl oldu

Devamını Oku
16.07.2024
Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Tiyatromuzun modernleşme süreci İngilizcede

Devamını Oku
18.06.2024
Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Nâzım’ın Ferhat ile Şirin’i

Devamını Oku
04.06.2024