Sinemada yıldökümü: 2019’dan akılda kalanlar
Sungu Çapan
Son Köşe Yazıları

Sinemada yıldökümü: 2019’dan akılda kalanlar

22.12.2019 07:30
Güncellenme:
Takip Et:

Bong - Joon Ho'nun yönettiği 'Parazit'

Tamamlamakta olduğumuz 2019, gösterime giren filmler bakımından oldukça parlak bir yıl oldu eski yıllara göre. Hemen akla gelenlerin “Parazit”, “Joker”, “Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi”, “Acı ve Zafer”, “Arakçılar”, “Şüphe”, vd. gibi sıralanabileceği 2019’un filmi, Güney Koreli yönetmen Bong-Joon Ho’nun Cannes’ın Altın Palmiye’siyle de taçlandırılmış “Parazit”iydi kanımca. Tüm zaafları, çelişkileri, hırsları ve yoksunluklarıyla uçlarda yaşayan, Kim ve Park adındaki yoksul ve zengin, iki farklı aile üzerinden sınıf çatışmasını ve karşıtlığı aktaran “Parazit”i genelde teknoloji bağımlısı Güney Kore toplumuna dair bir eleştiri olarak okumak ve algılamak da olası. Filmin akışına çeşitli metaforlar yükleyip kendi sorunlarından başka her şeyi önemsiz bulan burjuvazinin eleştirisini yapmaktan da kaçınmayan yönetmen Bong-Joon Ho, yer yer başvurduğu kara mizahi sahnelerle iki ailenin trajikomik hallerini, görgüsüzlüklerini, doyumsuzluklarını ve bencil kurnazlıklarını da vurguluyordu. Yoksulluğu koku üzerinden tanımlayan yönetmen Bong-Joon Ho, aslında bütünüyle sömürü ilişkilerine ve tüketime dayanan sistemin insanları parazitleştirdiğine dikkat çekerken sonuçta bir kez seyretmenin tüm anlamına ve derinliğine vakıf olmaya yetmeyeceği, son derece zengin bir filmi gerçekleştirmiş oluyordu bu “Parazit”le. “Yukarıda parazit bir yaşam sürenlerin de, aşağıdaki parazitlerin kurtuluşundan bağımsız olmadığı” mesajıyla seyircisini salondan uğurlayan “Parazit” sinemaseverleri oldukça memnun etti, Güney Kore’nin ilk kez Oscar’a aday gösterilen, sıra dışı bir filmi olarak. 

Genelde yine geniş kitleye hitap eden, Hollywood yapımı gişe filmlerine ve standart aksiyonlara yıl boyunca mahkum olan sinemaseverler, François Ozon’un kilisenin kanatları altına sığınan sübyancı papazları teşhir ettiği “Yüzleşme”, Almodovar’ın kendi hayatından, yaşadığı yönetmenlik sorunlarından esinlenerek çektiği “Acı ve Zafer”, Celine Sciamma’nın kadın ressamla modelinin hikâyesini çok duyarlı, etkileyici bir tutku filmine dönüştürdüğü “Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi”, başroldeki Joaquin Phoenix’in döktürdüğü “Joker”, İtalyan sinemasının yeni ustalarından Paolo Sorrentino’nun “Loro”, Alman asıllı İtalyan yönetmen Alice Rohrwacher’in “Mutlu Lazzaro”, Claire Denis’in “High Life”, Alman Nora Fingscheidt’ın Berlin festivalinde bombası patlayan “Oyunbozan”, Lee Chang Dong imzalı “Şüphe”, İsrailli Nadiv Lapid’in Cannes’dan Altın Palmiye’yle döndüğü “Eş Anlamlılar”, Quentin Tarantino’nun Brad Pitt-Leonardo Di Caprio destekli “Bir Zamanlar... Hollywood’da”, Japon sinemasının medarı iftiharı Hirokazu Koreeda’nın “Arakçılar”, Yunan yeni dalgasının yıldız yönetmeni Yorgos Lanthimos’un “Sarayın Gözdesi”, Peter Farrelly’nin sürpriz biçimde Oscar kazandığı “Yeşil Rehber”, Danny Boyle’un baştan sona Beatles nostaljisine hasrettiği “Yesterday”, Marco Bellochio’nun ilk mafya itirafçısının yaşamını konu ettiği “Hain”, Alman yönetmen Florian Henckel von Donnersmarck’ın Nazilerin ilerici ressamları nasıl süpürüp dışladıklarına dair çektiği, nefis bir dönem filmi olan “Asla Gözlerini Kaçırma”, İran asıllı Alman yönetmen Ali Abbasi’den şaşırtıcı ve sürükleyici “Sınır”, Woody Allen’ın 2 yıldır vizyon bekleyen “New York’ta Yağmurlu Bir Gün”, Çin yapımı uzun ve dokunaklı melodram “Elveda Oğlum”, Rus Kantemir Balagov’un “Uzun Kız”, Ari Aster’in “Ritüel”, vb. gibi filmler 2019’u sinemaseverler için verimli bir yıla dönüştürdü sonuçta.

Zencirci ve Giovanetti'nin yönettiği 'Sibel'

Alt düzey seyirlikler

Bir de daha alt düzeyde sayılacak Matteo Garrone imzalı “Dogman”, Makedon filmi “Onun Adı Petrunya”, Yunan Babis Makridis’in “Zavallı”, Iciar Bollain imzalı Küba filmi “Yuli”, Lübnanlı güzel yönetmen Nadine Labaki’nin “Kefernahum”, Ralph Fiennes’in “Beyaz Karga”, David Lowery’nin yılların Robert Redford’unu yönettiği “İhtiyar Adam ve Silah”, uzaydaki astronot Brad Pitt’in oynadığı “Yıldızlara Doğru”, İranlı Asghar Farhadi’nin İspanya’da ünlü oyuncularla çektiği ama hayal kırıklığı yaratan “Herkes Biliyor”, ressam-yönetmen Julian Schnabel’in başrolü Willem Dafoe’ya verdiği “Van Gogh: Sonsuzluğun Kapısında”, Avusturyalı Jessica Hausner’in İngiltere’de çektiği “Küçük Joe”, Freddie Mercury’yle Queen’in hikâyesini anlatan “Bohemian Rhapsody”, Ken Loach’un iç burkucu “Üzgünüz Size Ulaşamadık”, John Crowley’nin “Saka Kuşu”, komedi efsanesine yeni bir bakış atan “Laurel-Hardy” gibi filmleri seyrettik 2019’da.

Yıl boyunca ne yazık ki çoğunu göremediğim Türk filmlerine gelince en iyi 5 yerli filmim Emin Alper’in “Kız Kardeşler”i, Kıvanç Sezer’in “Küçük Şeyler”i, Serhat Karaaslan’ın “Görülmüştür”ü, Çağla Zencirci-Guillaume Giovanetti yönetmen ikilisinin “Sibel”i ve Pelin Esmer’in “Kraliçe Lear”i. Bunlara Mehmet Akif Büyükatalay’ın “Oray”ını da ekleyebilirim.

Yazarın Son Yazıları

Polanski eski yarayı kaşıyor

Polanski eski yarayı kaşıyor

Devamını Oku
04.09.2020
Savaşın dehşetinde büyümek

Savaşın dehşetinde büyümek

Devamını Oku
22.08.2020
Elia Suleiman’ı özleyenler için

Filistinli ünlü sinemacı Elia Suleiman’ın(ES’nin), 2009 yapımı “The Time That Remains-Geride Kalan”dan beri süregelen suskunluğuna artık son verdiği ve başrolünü üstlenerek kendini oynadığı yeni filmi “It Must Be Heaven-Burası Cennet Olmalı”, ES’nin Nasıra’daki evinde oturup dışarıyı seyrettiği, konuşmasız sahnelerle açılıyor.Pişkin bir komşusu bahçesindeki ağaca çıkmış, limon araklıyor, avcılığa meraklı bir başka komşusu da başından geçen kartal-yılan hikayesini anlatıyor.Yalnız yaşayan bir dünya vatandaşı olan kahramanımız, Filistin hakkında çekeceği bir film tasarısını Fransız yapımcısıyla görüşmek üzere Paris’e uçuyor ama önerdiği senaryo reddolunca bu kez yine sinema münasebetiyle çağrılı olduğu New York’a geçiyor, gözlemciliğini otel odalarında sürdürüyor.

Devamını Oku
21.02.2020
Sevgililer günü münasebetiyle

Çağdaş, Fransız oyun yazarı, tiyatro rejisörü, komedyen (ve muhtemelen 1960-70’lerin, yaşlandıkça arada bir yönetmenlik de yapan oyuncusu Guy Bedos’nun oğlu) Nicolas Bedos’nun senaryosunu da yazıp çektiği ikinci yönetmenlik denemesi olan “La Belle Epoque-Yeni Baştan”, gösterildiği son Cannes festivalinde seyirciye “hem eğlendirici, hem düşündürücü, hem de duygu dolu” dakikalar yaşatıp yarışma bölümünün en ilginç filmlerinden biri olarak dikkat çekmişti.

Devamını Oku
14.02.2020
Banliyöde ayaklanma var

005’te Fransa’yı günlerce birbirine katan banliyö ayaklanmalarından esinlenerek çekilmiş ve son Cannes festivalinde jüri ödülüne değer bulunmuş “Les Miserables-Sefiller” Cannes’ın sürprizlerinden biriydi.

Devamını Oku
07.02.2020
Arı vız vız vızz... (31.01.2020)

Kotevska ve Stefanov’un yönettiği En İyi Belgesel ve En İyi Yabancı film Oscar’larına aday ‘Honeyland-Bal Ülkesi’ bugün gösterimde.

Devamını Oku
31.01.2020
Sevimli bir film

Yönetmen Lulu Wang’ın kendi hayatından (yani kendi babaannesinin hastalığından) esinlenerek senaryosunu yazıp Changchun’da (Çin) çektiği “The Farewell-Elveda”, New York’ta beklediği Guggenheim bursunu alıp eğitimini sürdürmek isteyen ama akciğer kanseri teşhisi konmuş...

Devamını Oku
24.01.2020
Kesik El’le göçmen gencin arayışı...

Korku sinemasının ender kullanılan ama vazgeçilmez figürlerinden olan ve ait olduğu bedeni inat ve ısrarla arayan bir “kesik el”in başrolünde olduğu, bu kesik el’in yanı sıra dokunaklı bir kırık aşk hikâyesinin de beyazperdeye yansıtıldığı, Jeremy Clapin imzalı, 81 dakikalık Fransız animasyonu “J’ai Perdu Mon Corps-Bedenimi Kaybettim”, bilindiği gibi son Cannes festivalinin Eleştirmenlerin Haftası bölümünde gösterilip eleştirmenler kadar seyirci kesiminin de gönlünü fethederek büyük ödülü kazanmıştı 2019’da.

Devamını Oku
17.01.2020
‘Ben kimim?'

Quebec’in Montreal kentinde 1989’da doğan, öğretmen Genevieve Dolan’la oyuncu-şarkıcı Manuel Tadros’un oğlu olan yönetmen Xavier Dolan, bilindiği gibi son 10 yılda Kanada sinemasının, (1.68 cm boyundaki) harika çocuğu olarak yükselen yıldızı, malum.

Devamını Oku
10.01.2020
Bir Judy Garland vardı

Devamını Oku
03.01.2020
Mutlu olma ‘idefiksi’ne dair...

Devamını Oku
27.12.2019
Sinemada yıldökümü: 2019’dan akılda kalanlar

Devamını Oku
22.12.2019
Mutlu olma iştahı üstüne

Devamını Oku
13.12.2019
Ressamla modelinin aşkı

Son dönemin en nefis filmlerinden biri gösterimde: Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi

Devamını Oku
06.12.2019
Kimin evinde yok ki

Devamını Oku
29.11.2019
‘Oyun’un devamı ‘Kraliçe Lear’ gösterimde

Pelin Esmer, sinemamızda eşine pek rastlanamaz cinsten bir “güçlenme, güven duyma ve dayanışma” hikâyesini perdeye taşıyor.

Devamını Oku
22.11.2019
Kendini ve cinselliğini keşfetmek...

Devamını Oku
15.11.2019
Tanrı var ve adı da Petrunya

Makedonya YAPIMI ‘Onun Adı Petrunya’ haftanın kaçırılmayacak filmi

Devamını Oku
08.11.2019
Bu ‘Kız’ımız kaçmaz

Lukas Dhont’un yazıp yönettiği, ilk uzun metrajlı filmi ‘Kız’ı Filmekimi’nde ıskalayan tüm sinemaseverlere salık veriyorum.

Devamını Oku
03.01.2019
Terry Gilliam’ın yıllardır beklenen filmi gösterimde

Çağdaş bir Don Kişot çeşitlemesi...

Devamını Oku
07.12.2018
İstanbul film festivalinden notlar: ‘Utanç’tan ‘Canavar’a...

İstanbul film festivalinden notlar: ‘Utanç’tan ‘Canavar’a...

Devamını Oku
12.04.2018
Dehşetin soluk kestiği bilimkurgu: ‘Life’

Dehşetin soluk kestiği bilimkurgu: ‘Life’

Devamını Oku
23.03.2017
Mustang görücüye çıktı

Yönetmen Deniz Gamze Ergüven imzalı, Fransa’nın 2016 En İyi Yabancı Film Oscar adayı Mustang filmi, önceki gün İstanbul Galatasaray’daki Fransız Sarayı’nda verilen özel bir davet ile kamuoyuna tanıtıldı. Etkinliğe filmin genç başrol oyuncuları da katıldı.

Devamını Oku
24.10.2015
Sınırdaki uyuşturucu savaşları...

Sınırdaki uyuşturucu savaşları...

Devamını Oku
18.09.2015
Pasolini’yi kimler katletti? (20.03.2015)

Pasolini’yi kimler katletti?

Devamını Oku
20.03.2015
Underground bir gençlik

Underground bir gençlik

Devamını Oku
13.03.2015
Firavunlar diyarında

Usta sinemacı Ridley Scott’ın Kitabı Mukaddes’teki göç anlatısından uyarladığı ‘Exodus: Tanrılar ve Krallar’, görselliğiyle öne çıkan bir tarihsel epik

Devamını Oku
12.12.2014
Koca karısını aldatırsa...

Koca karısını aldatırsa...

Devamını Oku
10.10.2014
Derdin devası sevgi...

Derdin devası sevgi...

Devamını Oku
03.10.2014
20 bininci günde uyanınca… (26.09.2014)

20 bininci günde uyanınca…

Devamını Oku
26.09.2014
Bir peri masalı gibi...

Son Cannes festivalinin açılış filmi olan ‘Monako Prensesi’ bugün gösterime giriyor

Devamını Oku
19.09.2014
Çekici yıldızlar geçidi (29.08.2014)

Çekici yıldızlar geçidi

Devamını Oku
29.08.2014
Hortum artık bize de geldi (22.08.2014)

Hortum artık bize de geldi

Devamını Oku
22.08.2014
‘Fazla zekâ insanı bozar’

‘Fazla zekâ insanı bozar’

Devamını Oku
15.08.2014
Bir kirli polis portresi

Bir kirli polis portresi

Devamını Oku
27.06.2014
Ustaya şapka çıkaralım (13.06.2014)

Ustaya şapka çıkaralım

Devamını Oku
13.06.2014
Sıkı bir hapishane draması: ‘Yüksek Risk’

Sıkı bir hapishane draması: ‘Yüksek Risk’

Devamını Oku
06.06.2014
Beylik bir suç filmi

Beylik bir suç filmi

Devamını Oku
30.05.2014
Çekici bir dolandırıcı işbaşında...

Çekici bir dolandırıcı işbaşında...

Devamını Oku
23.05.2014
Maskenin ardındaki yaşamlar

Maskenin ardındaki yaşamlar

Devamını Oku
16.05.2014