Asrın Bitmeyen Projesi: Marmaray
Olaylar Ve Görüşler
Son Köşe Yazıları

Asrın Bitmeyen Projesi: Marmaray

27.09.2018 09:00
Güncellenme:
Takip Et:

Asrın Projesi Marmaray(!) hatalı ve eksik planlama nedeniyle sorunlarla karşılaştı. Şimdi aynı sorun kentin banliyö hatlarının inşasında sürüyor. Bu yıl sonu açılışı duyurulan hatlarda teknik sorunlar hâlâ duruyor

İnşaatı 2004 yılında başlayan Marmaray’ın Gebze-Halkalı uzantılarının hizmete açılması defalarca ertelendi, geçenlerde bu yılın sonunda hizmete gireceği duyuruldu. Ne oldu da verilen sözler tutulmadı? Hat bütünüyle hizmete açıldığında bizleri neler bekliyor? İyileştirme için neler yapılabilir? Yanıtlarla kapalı perdeleri aralamaya çalışalım.
İstanbul’un iki yakasındaki banliyö hatlarını yenileyip denizin altından batırma tüplerle birbirine bağlamak muhteşem bir fikirdir. Asya ve Avrupa kıtalarını bağlayan Marmaray, bu nedenle, “Asrın Projesi” nitelemesini fazlasıyla hak ediyor. Ancak, planlama sürecinde yapılan hatalı ve eksik değerlendirmeler nedeniyle, proje bugüne kadar ağır aksak ilerledi.

Planlama çok önemli
Marmaray trenleri 76 km uzunluğundaki koridorda Gebze ve Halkalı istasyonları arasında kesintisiz ulaşım olanağı sağlayacaktır. İstanbul’un tarihi Haydarpaşa ve Sirkeci garları maalesef bu koridorun dışında bırakılmıştır. Halbuki İstanbul, dünyada az rastlanan iki merkez gara sahip şanslı bir kenttir. Neyse ki sivil toplumun kararlı direnişi ve yapılan teknik uyarılar sonuç vermiş, Haydarpaşa’nın “gar” olarak işlevini sürdürmesine ve Marmaray koridoruna bağlanmasına karar verilmiştir.
Marmaray planlandığı gibi hizmete açıldığında, kentin bazı kadim semtleri (Kumkapı, Kocamustafapaşa, Yedikule vd.) raylı sistem hizmetinden mahrum kalacaklardır. Tarihi banliyö güzergâhındaki bu semtlerin Marmaray’ın dışında bırakılması, sosyal adaleti eksik bir planlama anlayışının ürünüdür. Sirkeci garı ile birlikte Yedikule’ye kadar olan yüzeydeki hat yenilenmeli ve Kazlıçeşme istasyonunda Marmaray hattına bağlanmalıdır. Benzer bir durum Haydarpaşa’ya uğrayan vapurlar için de geçerlidir. Karaköy bağlantılı vapur yolcularının Haydarpaşa garında Marmaray trenleri ile bütünleştirilmesi uygun olacaktır. Verilen demeçlerde sadece hızlı trenin Haydarpaşa’ya geleceği belirtilmektedir. Sabah ve akşam zirve saatlerde bazı Marmaray trenlerinin de gara gelmesi, bu koridordaki deniz trafiğinin artmasına önemli katkılar yapmakla birlikte kullanıcılarına ulaşım kolaylıkları sağlayacaktır. Bunun için, Haydarpaşa garında Marmaray trenleri için en az bir peron ayrılmalıdır.
Gebze istasyonunda Marmaray koridoruna girecek Yüksek Hızlı Trenler (YHT), şehirlerarası yolcu ekspresleri, Adapazarı trenleri, yük trenleri vd., kendileri için tahsis edilen üçüncü demiryolu hattında ilerleyeceklerdir. Söğütlüçeşme ile Kazlıçeşme arasında ise sadece iki hat bulunmaktadır. Şehir merkezine doğru hat sayısının artması (en az 4 olması) gerekirken azalması, planlama aşamasında yapılan hatalardan bir diğeridir. Bu olumsuzluğu kısmen gidermek için, bölgesel ve YHT dışındaki şehirlerarası yolcu trenleri için Haydarpaşa garında en az iki peron ayrılmalıdır.
İki hatlı koridora üçüncü hattın eklenmesi projeyi geciktiren başlıca nedendir. Tasarla - İnşa et yöntemiyle ihale edilen bu yenileme projesinde, hat boyunca yeraltı ve yerüstünde bulunan kentsel altyapı tesisleri (elektrik, telefon, doğalgaz, su, kanalizasyon vd.), üçüncü hat için genişletilen koridorun içinde kalmaktadır. Bu tesislerin yer değiştirme (deplase edilme) işleri ile diğer bazı altyapı inşaatları ihale kapsamında “öngörülemeyen işler” kapsamında değerlendirilmiştir. Sahada inşaat sırasında bu kapsamda karşılaşılan işler için yüklenici şirket bedel artışı istemiş, bu talebi karşılanmayınca, Marmaray koridorundaki inşaatları tamamlamamıştır. Ancak, bu deplasman sorunlarının nasıl giderildiği anlaşılamadan, görevlendirilen taşeron şirketler rayları döşemeye başlamıştır. Umalım ki, raylar altyapı tesislerinin üzerine döşenmiyordur. Aksi halde, koridor boyunda yaşayanları ciddi altyapı sorunları beklemektedir. Demiryolu trafiğinin bu arada kesintiye uğrama potansiyeli de cabası...

Raylı sistem tercih edilmeli
İstanbul’un iki yakasını demiryolu ile bir araya getiren Marmaray projesinden çok sonra başlayan iki karayolu geçişi projesi (Avrasya Tüneli ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü) hızla tamamlandı. Günümüzde Boğazı geçen mevcut 4 karayolu geçişinde bir yönde toplam 13 şerit hizmet vermekte, bu da saatte yaklaşık 25 bin otomobil kapasitesine karşılık gelmektedir. Her otomobilde 2 kişi bulunduğu kabul edilirse, bu 4 karayolu yapısı saatte bir yönde 50 bin kişiye hizmet verebilir. Kentin toplu taşıma omurgalarından biri olması beklenen Marmaray’ın duyurulan kapasitesi saatte bir yönde 75 bin yolcudur. Sadece bir raylı toplu taşıma altyapısı, dört devasa karayolu altyapısının toplamından çok daha fazla yolcuya hizmet verebilmektedir. Bu yapıların çevresel ve sosyal etkileri de (dışsal maliyetleri) karşılaştırıldığında, raylı sistemlerin karayolu altyapılarına göre çok daha sürdürülebilir olduğu görülür. İstanbul’un ulaştırma yatırımları için benimsenen öncelikler sürdürülebilir olmaktan çok uzaktır.  

Prof. Dr. İSMAİL ŞAHİN
Yıldız Teknik Üni., Ulaştırma
Anabilim Dalı

Yazarın Son Yazıları

Mustafa Kemal’in Ankara’ya gelişi: Kızılca Gün - Hüner Tuncer

Birinci Dünya Savaşı sonucunda Osmanlı topraklarını Avrupa devletleri arasında paylaştıran Mondros Ateşkes Antlaşması sonrasında, Mustafa Kemal’in öncelikli düşüncesi, “ulusal birlik” düşüncesiydi.

Devamını Oku
27.12.2025
Su kıtlığına doğru... - İsmail Özcan

Herkesin bildiği üzere yaşadığımız dünyanın insanlar ve tüm canlılar için olmazsa olmaz iki büyük nimetinden biri hava, diğeri sudur.

Devamını Oku
27.12.2025
Devlet geleneği, demokrasi ve vicdan - Halil Sarıgöz

Dün İsmet İnönü’yü aramızdan ayrılışının 52’nci yılında andık..

Devamını Oku
26.12.2025
‘Asgari’ sömürü - Aydın Öncel

Aralık ayının son günlerinde yaşanan “asgari ücret” tartışmalarında gelenek bu yıl da bozulmadı!

Devamını Oku
25.12.2025
İBB davasında yargılama süresi - Hikmet Sami Türk

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) hakkındaki yolsuzluk iddianamesiyle İstanbul 40. Ağır Ceza Mahkemesi’nde 12.12.2025’te başlayan ve ilk duruşmasının 9 Mart 2026 günü yapılmasına karar verilen davada hedeflenen yargılama süresi, mahkeme tarafından en çok 12 yıl 6 ay olarak belirlendi.

Devamını Oku
24.12.2025
Menemen Devrim Şehitleri Anıtı ve Cumhuriyet -

Yunus Nadi: “Kubilay timsalini taziz için ne yapsak yerinde olacağına şüphe yoktur.

Devamını Oku
23.12.2025
Kubilay olayının anlattıkları - Osman Selim Kocahanoğlu

23 Aralık 1930 salı günü, Menemen’de insanlık tarihi- nin en hunhar cinayetlerinden bi- ri işlendi.

Devamını Oku
23.12.2025
Cumhuriyetimizin vazgeçilmez değeri - Azmi Kişnişci

“Eşitlik”, Cumhuriyetin yalnızca hukuki bir ilkesi değil; toplumsal yaşamımızın adalet duygusunu ayakta tutan temel dayanaklarından biridir.

Devamını Oku
22.12.2025
Yenilmezlikler ve dokunulmazlıklar - Cengiz Kuday

Tarih, bazen büyük savaşlarla değil; küçük, sessiz ve ilk bakışta sıradan görünen olaylarla yön değiştirir.

Devamını Oku
20.12.2025
Büyüyen eşitsizlik, yaygınlaşan yoksulluk - Sıtkı Ergüney

Ekonomide; fiyatlar genel düzeyindeki; artış “enflasyon”, gerileme “deflasyon”, duraklama ile birlikte yaşanan artış da “stagflasyon” olarak tanımlanır.

Devamını Oku
20.12.2025
Hayvancılıktaki yol ayrımı - Gülay Ertürk

Türkiye bugün hayvancılıkta çok kritik bir eşiğe geldi.

Devamını Oku
19.12.2025
Devlet ve kalkınma - Prof. Dr. Bilin Neyaptı

Bir ülkede ekonomi yönetiminin temel hedefleri verimlilik ve adil bölüşümdür.

Devamını Oku
18.12.2025
Devletçiliğe dönebilmek... - Kemal Onur

Demokratik ve laik sosyal hukuk devletimizin kurucu lideri Atatürk’ün yönetimi döneminde; ülkemizin ulusal çıkarı açısından bilimsel anlayış ve duyarlı bir bilinçle, iç ve dış sermaye şirketlerinin çıkarları için vahşi madenciliğe kesinlikle fırsat verilmemiştir!

Devamını Oku
17.12.2025
Programda işçinin adı yok - Engin Ünsal

CHP 39. Olağan Kurultayı’nda tüzük değişikliği yaptı ve iktidar programını kabul etti.

Devamını Oku
17.12.2025
Yargı öyküleri - Ziya Yergök

Yıllar önce, 5 Ocak 1982’de Çetin Altan’ın Milliyet gazetesindeki “Şeytanın gör dediği” adlı köşesinde “Eski (Mahkeme Koridorları) sütununa özlem” başlıklı yazısında yer alan, bir ceza avukatının “Oturum” adlı anı kitabından alıntılanmış ilginç bir yargı öyküsüne değinmek istiyorum.

Devamını Oku
17.12.2025
Bu çığlığı duyun! - Mustafa Gazalcı

MESEM, Milli Eğitim Bakanlığı’nın sözde mesleki teknik eğitim merkezleri uygulaması.

Devamını Oku
16.12.2025
ABD’nin esnek realist stratejisi - Nejat Eslen

11 Eylül’ün hemen sonrasında ABD, tek kutuplu dünya düzeninin verdiği cesaretle küresel egemen güç olmanın hayallerini kuruyordu.

Devamını Oku
16.12.2025
Çağdaşlık yolunda bir ömür - Hüseyin Karataş

Çağdaşlık eksikliğine ve dokunulmazlara dokunan sevgili hocam Prof. Dr. Türkan Saylan...

Devamını Oku
13.12.2025
Geleceğin savaş alanı, Türkiye ve Karadeniz - Doğu Silahçıoğlu

“Erken Cumhuriyet dönemi”nde (1923-1938) savunma sanayisindeki gelişmeler Türkiye’yi; başta uçak olmak üzere harp silah araç gereçlerinde dış satım yapan bir ülke konumuna getirmişti.

Devamını Oku
12.12.2025
Gençlik MESEM’den büyüktür - Kaan Eroğuz

AKP iktidarı tarafından 2016 yılında örgün ve zorunlu eğitim kapsamına alınan mesleki eğitim merkezleri (MESEM), çocuk işçiliğinin yaygınlaşmasında ve “kurumsallaşmasında” kritik bir rol oynuyor

Devamını Oku
12.12.2025
Komisyonda emekçinin adı yok - Şükrü Karaman

Milyonlarca emekçinin yeni ücrete ilişkin alacağı kararı merakla beklediği Asgari Ücret Tespit Komisyonu çalışmalarına yarın başlayacak.

Devamını Oku
11.12.2025
İnsan onuru ve demokrasi - Ayşe Atalay

TDK sözlüğünde “onur” kavramı insanın kendisine karşı duyduğu saygı olarak tanımlanıyor.

Devamını Oku
11.12.2025
Karadeniz’de neler oluyor? - Can Erenoğlu

Dünyanın en güvenli ve istikrarlı denizi Karadeniz dünyanın en tehlikeli deniz alanına mı dönüştürülüyor?

Devamını Oku
10.12.2025
Gelir adaletsizliği tırmanıyor! - Devrim Onur Erdağ

Türkiye'de emeğin değeri uzun zamandır siyaset meydanında sıkça dile getirilen bir konu.

Devamını Oku
10.12.2025
Yeni feodal çağ ve dijital baronluk - Doğan Sevimbike

Yanis Varoufakis’in No Kings Means No Barons başlıklı yazısı, çağımızın ekonomik ve siyasal düzenini “yeni bir feodalizm” olarak niteliyor.

Devamını Oku
09.12.2025
Erdoğan’ın 2005’teki hayalleri - Kadir Serkan Selçuk

Yıl 2005. Dönemin başbakanı Recep Tayyip Erdoğan, o dönem henüz el konmamış olan Sabah gazetesinin 20. kuruluş yıldönümü için gazeteye bir yazı yazmıştı.

Devamını Oku
09.12.2025
Terörist başının ayağına gitmek... - Hatice Topçu

Ulus devletler; tarih bilinci, ortak coğrafya ve dil birliğine dayanır.

Devamını Oku
08.12.2025
‘Kırkyama’ siyaset… - Prof. Dr. Utku Yapıcı

Türk siyasetinde son yıllardaki en ilginç gelişme siyasi kimlikler düzleminde yaşanıyor.

Devamını Oku
08.12.2025
Çocuklarımız artık kimsesiz mi? - Özgür Hüseyin Akış

Cumhuriyetin kuruluş yıllarında söylenmiş bir cümle hâlâ kulaklarımızda çınlar:

Devamını Oku
07.12.2025
Çözüm mü, çözülme mi? - Ülgen Zeki Ok

Emperyalist güçlerin Ortadoğu’daki kirli emellerinin önündeki en büyük engel olan Atatürk’ü Türk halkının yüreğinden söküp atmak, yani öldürebilmek için bir gri propaganda yöntemi uyguluyor.

Devamını Oku
06.12.2025
Tek Çin ilkesi - Wei Xiaodong

Türkiye’de Çin’in Tayvan bölgesi yaygın olarak bilinse de bu bölgeye ilişkin tarihi ve siyasi bilgiler genellikle sınırlı kalmaktadır.

Devamını Oku
05.12.2025
Cumhuriyete sahip çıkma konuşması: Atatürk’ün ‘Bursa Nutku’ - Hamdi Yaver Aktan

Mustafa Kemal Paşa, 3 Şubat 1933 akşamı İzmir Kordon’daki köşkte akşam yemeği sırasında Bursa’daki olayı öğrenir.

Devamını Oku
03.12.2025
Demokraside seçilenler özgür olmalı - Hüseyin Mert

Demokrasi; çağdaş yaşamın, mutluluğun, ekonomik kalkınmanın ve her türlü gelişmenin önkoşulu, altyapısı ve temelidir.

Devamını Oku
03.12.2025
İktidarın eğitimdeki U dönüşleri - Nazım Mutlu

Siyasal yaşamının toplamı çeyrek yüzyılı bulan iktidar partisinin kısa tarihi, sayısız U dönüşleriyle doludur.

Devamını Oku
03.12.2025
Tekke ve zaviyelerin kapatılması - Doç. Dr. Hüner Tuncer

Tekkeler ve zaviyeler, İslamdaki tarikatların dinsel tören, toplantı ve eğitim yerleridir.

Devamını Oku
02.12.2025
Suyun akışını sürdürmek - Dr. Anıl Yıldırım Poyraz

“Su ateşe galiptir ancak bir kaba girerse ateş onu kaynatıp yok eder.” - Mevlana

Devamını Oku
02.12.2025
21.yüzyılda Türkiye’de sosyal demokrasi - Halil Sarıgöz

Sosyal demokrat partilerin tarihsel serüvenine baktığımızda, parti programlarının yalnızca birer teknik metin değil; toplumun yönünü, siyasal aklın niteliğini ve iktidar imgelemini belirleyen kurucu belgeler olduğunu görürüz.

Devamını Oku
01.12.2025
Gıda güvenliği sistemimiz alarm veriyor - Adnan Serpen

Gıda yaşam için olmazsa olmazdır ancak kirlenirse hastalığa, hatta ölüme bile neden olabilmektedir.

Devamını Oku
01.12.2025
Buğra Gökce, Silivri'den Cumhuriyet'e yazdı

Otuz altıncı pazar...

Devamını Oku
29.11.2025
İhanetin adı barış olamaz… - Erol Ertuğrul

Güzel yurdumuzda 23 yıldır uygulanan politikalarla, üniter devlet yapımıza ve Cumhuriyetimizin kuruluş anlayışına uymayan görüşler seslerini yükseltmeye başladı.

Devamını Oku
29.11.2025