Hangi konsere gitsem, hangisini anlatsam!
Evin İlyasoğlu
Son Köşe Yazıları

Hangi konsere gitsem, hangisini anlatsam!

13.04.2022 05:00
Güncellenme:
Takip Et:

İstanbul çok zengin müzik günleri yaşıyor. Yalnız Avrupa yakasında değil, Anadolu yakasında, örneğin Süreyya Operası’ndaki programlar da birbirinden ayrıcalıklı. Bu akşam değerli tenorumuz Erol Uras anılacak, yarın akşam İtalyan oda müziği şarkıları var. Bazen yalnız Avrupa yakasına yetişebiliyoruz. Aynı geceye rastlayan birkaç etkinlik arasında ikircikte kalıyoruz! 

Geçen hafta Venezüella Simon Bolivar Senfoni Orkestrası, iki konser ile İş Sanat’a geldi. Neredeyse sahneden taşan kocaman orkestrayı, o topluluğun içinden yetişmiş Şef Christian Vasquez yönetiyordu. İlk konseri çellist Poyraz Baltacıgil’in solistliğinde dinledik. Dvorák’ın Si Minör Çello Konçertosu’nu ve Sergey Prokofyev’in 5. Senfoni’sini seslendirdiler. Konser baştan sona görkemliydi. Şefin topluluğu ile özleşmesi ve Poyraz’ın son derece duygulu, bilgili yorumu uzun alkışları hak etti. Epeydir böylesi tutkulu alkışlara rastlamamıştık.

Aristo’nun bir sözü vardır hiç aklımdan çıkmaz: “Nitelikli müzik dinleyerek yetişen çocuk iyi bir karakter geliştirecektir.” “El Sistema”nın kuruluşuna ve dünya üstündeki başarılarına hayran kalmamak elde değil. Latin Amerika’nın yoksul çocuklarına iki üç yaşından başlayarak iyi müzik öğreten bir örgüt. 1975’te José Antonio Abreu adlı bir iktisatçı ve müzisyen Venezüella çocuklarına, karşılıksız klasik müzik eğitimi sağlamak için bu sistemi geliştirmişti. Çekirdek kadro ve küçük gruplar içindeki yöresel eğitimciler okul öncesinden çocukları orkestraya hazırlıyordu. Çocuklar müziği ilahi bir güç olarak algılıyor, eğlenerek, severek tutkuyla öğreniyorlar. Venezüella’nın ulusal vakfıyla desteklenen çocuk ve gençlik orkestralarının yanı sıra kurulan korolar da her yaşta binlerce yoksul çocuğun yaşamını değiştirmekte. Abreu, Türkiye’ye gelmiş, bizim için de güzel önerilerde bulunmuştu.

CAN ÇAKMUR’DAN RAVEL

Bugün dünyanın sayılı piyano yarışmalarını kazanan Can Çakmur (d.1997) ile ne kadar gurur duysak azdır. Öncelikle çalışkanlığı, harika tuşesi, piyanosuyla bütünleşmesi, çaldığı bestecinin kişiliğini kendi zarafetiyle birleştirmesi onu ayrıcalıklı kılıyor. Yıllar önce Boğaziçi Albert Long Hall konserlerinde onu ilk kez izlemiştik. Yaptığı işteki titizliğini daha o günlerde kanıtlamıştı. Maurice Ravel’in sol majör piyano konçertosunu dinlerken gözlerim doldu. Çaldığı üç bis parçasında da anladık ki bunca başarının ardından onun o güler yüzlü, alçakgönüllü kişiliği hiç değişmemiş.

Ender Sakpınar yönetimindeki İDSO, programa Gabriel Faure’den Pavane ile başladı ve Ravel yapıtlarından oluşan izlenimci bir programı titizlikle sundu. Konserler hâlâ AKM’deki tiyatro salonunun yetersiz akustiğinde devam ediyor. AKM kapalıyken onca yıl her hafta değişik akustikte çalan İDSO ve onun dinleyicileri artık bir an önce konser salonunun açılmasını bekliyorlar.

RENGİM GÖKMEN VE AKSES

Rengim Gökmen yönetimindeki İstanbul Oda Orkestrası’nın Cemal Reşit Rey Salonu’ndaki konserinde geçen yılki İstanbul Festivali’nden tanıdığımız marimba sanatçısı Beste Gürkey, Emmanuel Sejourne’nin “Marimba ve Yaylı Çalgılar için Konçertosu”nun (1960) solistiydi. Klasik bir orkestranın solisti olarak pek alışık olmadığımız bu çalgı zarif yorumcusuyla dinleyicilerin büyük ilgisini çekti.  

Necil Kâzım Akses’in 2. Senfoni’sini programa almak ise bir kadirbilirlik örneğiydi. Akses (1908-1998) Türk Beşleri’nin en genç üyesidir. Yüzünü Batı müziğine döndürse de Türk müziği makamlarını, aksak tartıları modern görüşle birleştirmiştir. İki dünya savaşı arasında Orta Avrupa’ya gidip Prag’da zamanın ünlü hocalarından aldığı eğitim sonucu, çağdaş Türk müziğine yeni bir ses getirmiştir. Ben onun biyografisini yazıp tamamladığım günlerde, onu da tam 90 yaşında yitirmiştik. Yapı Kredi Yayınları’ndan çıkan kitap hemen tükenmişti. Ne yazık ki orkestralarımız çok ender çalar onun bestelerini. Itri’nin Nevakar’ı Üzerine Scherzo, Bir Divandan Gazel, Viyola Konçertosu gibi başyapıtları birbirinden görkemlidir. 1978’de yazdığı 2. Senfoni ise belki de en az yorumlanandır. Rengim Gökmen ve İstanbul Oda Orkestrası’nın o senfoniyi programa almış olması ve genç topluluğun canla başla seslendirmeleri övgüye değerdi. 

İstanbul iki yakasıyla böylesi rengârenk müzik günleri yaşıyor.

Yazarın Son Yazıları

Aya İrini: İKSV Festivali’nin tanığı

Aya İrini: İKSV Festivali’nin tanığı

Devamını Oku
03.12.2025
Aykal-Darmar-Hornung ve Saygun

Geçen haftaki İDSO/DenizBank konserleri çerçevesindeki konseri değerli şefimiz Gürer Aykal yönetti.

Devamını Oku
26.11.2025
A.A. Saygun ve Gürer Aykal

Uzun yıllar önce maestro Gürer Aykal ile yaptığım bir söyleşide şöyle anlatıyordu...

Devamını Oku
19.11.2025
Tekfen Filarmoni ve Borusan İstanbul Filarmoni’den unutulmaz konserler

Geçen hafta Aziz Shokhakimov yönetimindeki Tekfen Filarmoni Orkestrası’nın İşSanat’taki açılış konserini dinledik.

Devamını Oku
12.11.2025
Erdal İnönü ve Zehra Yıldız

Erdal İnönü geçen hafta ölümünün 18. yıldönümünde mezarı başında anıldı.

Devamını Oku
05.11.2025
O ne güzel heyecandı

Bizim çocukluğumuzda Cumhuriyet Bayramı kutlamaları ilkokulda, ortaokulda yapılan törenlerle, marşlarla, okunan şiirlerle dolu dolu geçerdi.

Devamını Oku
29.10.2025
Howard Griffiths’i yeniden dinlemek

İngiliz orkestra şefi ve viyolacı Howard Griffiths ile dostluğumuz yıllar öncesine dayanır.

Devamını Oku
22.10.2025
Yeni mevsim hızlı başladı

Eskiden orkestraların mevsime başlarken ilk konserleri için “Daha üyeler yaz mahmurluğunu üstlerinden atamamış” diye eleştiriler çıkardı.

Devamını Oku
15.10.2025
İstanbul’da yeni mevsim rengârenk

Yaz yavaş yavaş bitiyor.

Devamını Oku
08.10.2025
Türk Dil Kurumu ödülüm

Türk Dil Kurumu ödülüm

Devamını Oku
01.10.2025
Leylâ Pamir’i anmak

Leylâ Pamir (1930-2023) çok değerli bir müzik insanıydı.

Devamını Oku
24.09.2025
Pekineller bir ilki gerçekleştirdi

Geçen hafta Atatürk Kültür Merkezi’nde 6-12 Eylül tarihlerinde yapılan “Pekinel Uluslararası Masterclass”ın AKM Tiyatro Salonu’ndaki kapanışını izledim.

Devamını Oku
17.09.2025
Dört günde iki kent ve bol müzik

Geçen hafta dört günlük bir Polonya turundaydım.

Devamını Oku
10.09.2025
Cem Mansur ve gençler

Cem Mansur’u uzun yıllardır tanırım. Özellikle gençlerin elinden tutması, onlara güvenmesi; orkesta programı hazırlarken bildik yapıtların yanı sıra çağdaş ya da az bilinen tarihi yapıtları izleyiciye ve orkestra üyelerine tanıtması onun en önemli başarılarındandır.

Devamını Oku
03.09.2025
Nehir söyleşisi nedir?

Bilmem dikkat ediyor musunuz son yıllarda ortaya çıkan “nehir söyleşisi” alt başlığı ile bir edebiyat türü var.

Devamını Oku
27.08.2025
Bülent Tarcan: Bir cerrah ve besteci

Kimi isimler, tarihe bir değil, iki imza atmıştır. Örneğin Bülent Tarcan!

Devamını Oku
20.08.2025
Sabah mutlu uyanmak

İnsan ne zaman mutlu uyanır?

Devamını Oku
06.08.2025
Müzikte Turquerie

Osmanlılar 14. yüzyılda Balkanlar’a girmiş, 15. yüzyılda Konstantinopolis’i fethetmiş ve 16. yüzyılda Viyana kapılarına dayanmış, uzun süre Avrupa’nın korkulu rüyası olmuşlar.

Devamını Oku
30.07.2025
Mizah, tango ve Scarlatti

Son zamanda yayımlanan üç kitaba değinmek istiyorum...

Devamını Oku
23.07.2025
53. festival de sona erdi

Bizim kuşak çok genç yaşlarındaydı İstanbul Müzik Festivali ile tanıştığında. Festivalin başlaması ilkbaharın gelmesiydi.

Devamını Oku
02.07.2025
Alfred Brendel’ın ardından

Çağımızın efsane piyanisti Alfred Brendel, ne harika bir çocukmuş ne de ailesinde bir başka müzisyen varmış.

Devamını Oku
25.06.2025
İstanbul’un her köşesi müzik

Önceki hafta 53. İstanbul Müzik Festivali güzel bir coşkuyla başladı: Yöneticiler, çalanlar, dinleyiciler hepsi yıllar içinde artık kocaman bir aile olmuş.

Devamını Oku
18.06.2025
Sessizlik-festival-Musa Bey

Geçen hafta Kurban Bayramı’ydı. Dört buçuk gün kadar sürdü.

Devamını Oku
11.06.2025
Elektra ve Nil Venditti

19. yüzyılın sonundaki post romantik besteci Richard Strauss (1864-1949) art arda iki opera birden besteler.

Devamını Oku
04.06.2025
Oya Başak’a mektup

Sevgili Oya’cığım, biliyorum, birazdan arayıp: “Bu hafta beni hangi konserlere götürüyorsun” diye soracaksın.

Devamını Oku
28.05.2025
BİFO’nun son konseri ve Gılgameş

Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası Carlo Tenan’ın yönettiği seçkin bir programla mevsimi kapattı.

Devamını Oku
21.05.2025
ENKA/Can Kiracı/ Opera Bale Festivali

ENKA/Can Kiracı/ Opera Bale Festivali

Devamını Oku
14.05.2025
Muhittin ve Gülseren Sadak

Muhittin ve Gülseren Sadak

Devamını Oku
30.04.2025
Aykal, Naz İrem ve Levendoğlu

Aykal, Naz İrem ve Levendoğlu

Devamını Oku
16.04.2025
Avrupa orkestralarında iki viyolacımız

Avrupa orkestralarında iki viyolacımız

Devamını Oku
09.04.2025
Dört dörtlük bir dinleti

Dört dörtlük bir dinleti

Devamını Oku
02.04.2025
Suna Korat’ı hiç dinlediniz mi?

Suna Korat’ı hiç dinlediniz mi?

Devamını Oku
26.03.2025
Aya İrini: Festivalin efsane tanığı

Aya İrini: Festivalin efsane tanığı

Devamını Oku
19.03.2025
BİFO’dan unutulmayacak bir dinleti

BİFO’dan unutulmayacak bir dinleti

Devamını Oku
12.03.2025
Maria Callas ve Leyla Gencer

Maria Callas ve Leyla Gencer

Devamını Oku
05.03.2025
Zehra Yıldız Vakfı’nın yeni atılımları

Zehra Yıldız Vakfı’nın yeni atılımları

Devamını Oku
26.02.2025
İstanbul Festivali sınırların ötesinde

İstanbul Festivali sınırların ötesinde

Devamını Oku
19.02.2025
Usmanbaş: Sükûnetler denizi

Usmanbaş: Sükûnetler denizi

Devamını Oku
05.02.2025
Boğaziçi’ndeki orgumuz

Boğaziçi’ndeki orgumuz

Devamını Oku
29.01.2025
Berger ve Ayla Erduran

Berger ve Ayla Erduran

Devamını Oku
22.01.2025