Hibrit kimlik ve sanal töreler
Deniz Ülkütekin
Son Köşe Yazıları

Hibrit kimlik ve sanal töreler

29.09.2024 04:00
Güncellenme:
Takip Et:

Kabaca “melez” anlamına gelen ve birbiriyle uzaktan ilgisi olan veya olmayan iki biçimi bir araya getirerek yeni bir biçim üretmekle ilgili olarak da kullanılan “hibrit” sözcüğü son yıllarda oldukça sık kullanılıyor.

Bunun başlıca nedeni günümüzde her alanda yeni tasarımlara olan gereksinim.

Örneğin “hibrit araba” denildiğinde eski yakıt teknolojisiyle yeni enerji kaynaklarını bir arada kullanan araba tasarımları aklımıza geliyor.

Gelecekte fosil yakıt kullanımlarının kaçınılmaz olarak sıfırlanacağı gerçeği karşımızda dururken hibrit araçların kısa veya orta vadedeki planlarda yaşamımızda olacağı bir gerçek. 

Yenilenebilir enerji kaynakları en iyi duruma getirilip ulaşılabilir konuma eriştiğinde misyonunu tamamlayacağını öngörebiliriz.

Ancak sanayinin en önemli ayaklarından biri olan binek otomobil üretiminin fordist üretim sistemi ve seri üretim bantlarının ortaya çıkışından beri kendi alanıyla sınırlı kalmayıp üretim biçimine uygun toplum sosyolojisini de ürettiğini biliyoruz.

Bu durumda hibrit tasarım modellerinin toplumsal yaşamda ve güncel sosyolojide de tasarımsal bir karşılık bulması gerekir. “Hibrit kimlik” tam da bu noktada karşımıza çıkıyor.

Son zamanlarda, eski ismiyle Twitter yeni ismiyle X’te bir yönüyle muhafazakâr olarak tanımlayabileceğimiz bir tavır ortaya çıktı.

Sanal dünyada genelde “Instagram’a özgü” olarak kabul gören bireyin gündelik yaşamına ilişkin görsel destekli paylaşım yapmasını dışlamaya dayanan bir tavır bu.

Özellikle kendi görselini paylaşan genç kızlara yönelik yükselen bu akım, “Burası Twitter burada fikri olan nitelikli paylaşımlar istiyoruz” alt metniyle birlikte “Sizin burada yeriniz yok” ana düşüncesine dayanıyor.

Bireysel paylaşımların gündeme yönelik fikir paylaşımından ve tartışmalardan daha az değersiz olduğuna yönelik genel kabulü başka bir yazıda tartışmaya açalım.

Burada asıl odaklanmamız gereken, sanal bir sosyal platformun içerik paylaşımı üzerinden “gelenek, töre, mahalle baskısı” ne derseniz deyin oluşturduğu davranış çerçevesi belirleme gücü.

Temel anlamıyla soy, aile, din gibi kökenler üzerinden biçimlenen “kimlik”, 20. yüzyılın sonunda cinsiyet ve ortak kültür paylaşımı gibi yeni kümelerle çeşitlenmişti. Bu, büyük ölçüde postmodernizmin bir konusuydu. 

Ancak kimlik meselesinde yaygınlık kazanan davranış biçimi toplumu var eden geniş kimlik aygıtlarının ardına daha küçük topluluklardan oluşan keskin ayrıştırıcılık içeren yeni kimlik tanımları eklenmesi biçimindeydi.

Günümüzde ise sanal ortam üzerindeki büyük platformlarda geniş tabanlı kimlik üretiminin yeniden etkin olduğunu görüyoruz. 

Bu yeni kimlik üretim biçiminin gerçek kimliklerle birlikte nasıl işleyeceği merak uyandıran bir soru. Ancak bana sorarsanız bu kimliğin “hibrit” olduğu yani geçiciliği tartışılmaz.

Zaman bize ne gösterir, gerçek yaşama ilişkin kimliklerimiz baskın mı gelir sanal ortamda geçirdiğimiz süre arttıkça sanal kimliklerimiz mi baskınlık kazanır yoksa asıl kimliğimizi sanal dünyada yeniden üreteceğimiz bir döneme mi gireriz bilinmez.

Bu sorular, Metaverse’ten arsa bakma olasılığının henüz çok ütopik olduğu günümüzden geleceğe bir beyin fırtınası olsun.

Ancak toplum mühendisliği aşamaları bu noktaya geldiyse şöyle bir öneri yapabilirim: Eğer Twitter X ise Instagram Y, TikTok da Z olabilir.

Yazarın Son Yazıları

Öfke Yemi

Oxford Sözlüğü tarafından yılın sözcüğü seçilen kavram, sırf dilsel bir yaklaşım değil, aynı zamanda dijital çağa yönelik önemli bir teşhistir.

Devamını Oku
06.12.2025
Pandeminin mirası bir sessiz salgın: Gooning

Pandeminin ardından yalnızlık yeni bir biçime büründü. Ekranların ritmiyle biçimlenen çağda “gooning”, sırf bir cinsel pratik değil, dijital odak ekonomisinin bir yansıması.

Devamını Oku
08.11.2025
Zamanın parçalanmış belleği

Zaman artık yalnızca ölçülebilir bir akış değil belleği, siyaseti ve ekonomiyi biçimlendiren bir iktidar aracı

Devamını Oku
25.10.2025
Samimiyet çağında samimiyetsizlik

Samimiyet, insanlık tarihi boyunca güven ve içtenliğin karaktere yansımış bir göstergesi olarak tanımlanırdı.

Devamını Oku
05.10.2025
Diziler, şarkılar, davalar: Kimin sahnesi?

Diziler, şarkılar, davalar: Kimin sahnesi?

Devamını Oku
21.09.2025
Gündem zehirlenmesi

Artık “Yine ne oldu?” hissiyle uyanmak, politikleşmiş bir yorgunluğa dönüştü.

Devamını Oku
17.08.2025
Kamusal şizofreni

Söylenemeyenlerin çoğaldığı, herkesin birden fazla benlik taşıdığı bir çağda yaşıyoruz. “Kamusal şizofreni” artık siyasetçilerin değil hepimizin hastalığı.

Devamını Oku
26.07.2025
Makbul queer

Makbul queer

Devamını Oku
12.07.2025
Düşünüyorum, öyleyse susayım!

Düşünce artık içerikten çok niyetiyle, sahibinden çok kökeniyle yargılanıyor. Bu sessizlik çağında en büyük özgürlük, hâlâ düşünebiliyor olmak.

Devamını Oku
28.06.2025
1000 > 100 bin

İnfluencer dünyasında artık takipçileriyle derin bağlar kuran içerik üreticileri yani mikro etkileyiciler yüz binlere ulaşan hesaplara göre markaların çok daha fazla ilgisini çekiyor.

Devamını Oku
16.06.2025
Gülerken kızmak: Türkiye’de ofansif mizahın sınırları

Gülerken kızmak: Türkiye’de ofansif mizahın sınırları

Devamını Oku
25.05.2025
Kodlarda gizli erkek bakışı

Kodlarda gizli erkek bakışı

Devamını Oku
10.05.2025
Ne diyorsunuz? Anlamıyorum!

Ne diyorsunuz? Anlamıyorum!

Devamını Oku
03.05.2025
Elveda özgür Avrupa

Elveda özgür Avrupa

Devamını Oku
20.04.2025
Gerçeğin yokluğu

Gerçeğin yokluğu

Devamını Oku
12.04.2025
Umudu yaratanlar

Umudu yaratanlar

Devamını Oku
28.03.2025
Aklın çölleşmesi

Aklın çölleşmesi

Devamını Oku
15.03.2025
Korku ve ecel

Korku ve ecel

Devamını Oku
01.03.2025
Kendini gerçekleştiren kehânet ve Antigone

Kendini gerçekleştiren kehânet ve Antigone

Devamını Oku
23.02.2025
'Yapay zekâ kullanıyorum'

'Yapay zekâ kullanıyorum'

Devamını Oku
08.02.2025
Dünyanın en büyük sorunu (şimdilik)

Dünyanın en büyük sorunu (şimdilik)

Devamını Oku
01.02.2025
İhmalkâr

Bolu’da 78 yurttaşımızı yitirmemizle sonuçlanan otel yangınından beri sık duyduğumuz ve sürekli zihnimde tekrar eden kelime: İhmalkârlık.

Devamını Oku
25.01.2025
Ucubelerin sanatı

Ucubelerin sanatı

Devamını Oku
18.01.2025
Kaliforniya’da suyun başını tutanlar

Kaliforniya’da suyun başını tutanlar

Devamını Oku
10.01.2025
Genel izleyicinin tragedyası

Genel izleyicinin tragedyası

Devamını Oku
02.01.2025
Düş adacıkları

Düş adacıkları

Devamını Oku
30.11.2024
Tepkisiz toplum etkisiz siyaset

Tepkisiz toplum etkisiz siyaset

Devamını Oku
23.11.2024
Tekinsizliğe karışan deli

Birkaç farklı yerde, farklı tonlarda ve farklı cümlelerle bilgi sahibi olduğum bir anektod:

Devamını Oku
17.11.2024
Çaresizliğin zorbalığı

Çaresizliğin zorbalığı

Devamını Oku
08.11.2024
3F’den tek F’ye

3F’den tek F’ye

Devamını Oku
26.10.2024
4K netliğinde bir çaresizlik

4K netliğinde bir çaresizlik

Devamını Oku
05.10.2024
Hibrit kimlik ve sanal töreler

Hibrit kimlik ve sanal töreler

Devamını Oku
29.09.2024
Beyaz yakalı çobanlar

Beyaz yakalı çobanlar

Devamını Oku
22.09.2024
Gölgesinden korkan ülke

Gölgesinden korkan ülke

Devamını Oku
07.09.2024
Hangi geçmiş?

Hangi geçmiş?

Devamını Oku
17.08.2024
X etkisi ve cinsiyet politikası

X etkisi ve cinsiyet politikası

Devamını Oku
10.08.2024
Instagram’daki taşralı hayaleti

Instagram’daki taşralı hayaleti

Devamını Oku
03.08.2024
İdeoloji, adi suçlar ve pozitif ayrımcılık

İdeoloji, adi suçlar ve pozitif ayrımcılık

Devamını Oku
26.07.2024
İç ve dış düşmanlar, gölgeler

İç ve dış düşmanlar, gölgeler

Devamını Oku
19.07.2024
Modifiye arabalar ve tek kullanımlık kalıplar

Modifiye arabalar ve tek kullanımlık kalıplar

Devamını Oku
05.07.2024