2025 yılının ilk dört ayında Türkiye'de en çok satan otomobil markaları belli oldu.
2025 Ocak - Nisan döneminde en çok tercih edilen markalar toplam satış sayısı ve elektrikli satışı şöyle:
1. Renault - 36.900 - 424
2. Toyota - 27.177 - 0
3. Fiat - 21.447 - 149
4. Volkswagen - 21.245 - 1.214
5. Hyundai - 20.449 - 1.965
6. Peugeot - 20.421 - 2.376
7. BYD - 13.608 - 4.814
8. Opel - 13.476 - 1.495
9. Skoda - 11.877 - 0
10. BMW - 11.397 - 1848
11. TOGG - 10.325 - 10.325
12. Citroen - 10.151 - 670
13. Mercedes - 9.670 - 1908
14. Chery - 9.632 - 0
15. Ford - 9.103 - 57
16. Kia - 8.689 - 3.660
17. Dacia - 7.253 - 0
18. Nissan - 6.967 - 8
19. Audi - 6.767 - 567
20. Honda - 4.423 - 0
21. Volvo - 3.711 - 1.094
22. Mini - 3.602 - 3.365
23. Tesla - 3.540 - 3.540
24. Cupra - 3.248 - 46
25. KGM - 3.064 - 2.066
Bu listedeki satışlar yakın dönemde otomotiv sektörünü neler beklediğini açıkça gösteriyor.
YERLİ ÜRETİCİLER İLK SIRALARDA
Öncelikle Volkswagen hariç ilk 5'te yer alan markaların tümü Türkiye'de otomobil üreten markalar.
Türkiye'de yapılan üretim ile ÖTV'siz engelli aracı satışı ile markalar üst sıralarda kolaylıkla yer buluyor.
Listede en çok dikkat çeken marka ise hiç şüphesiz 3. sıradaki Fiat ile arasında yalnızca 1.026 araç satış farkı bulunan Peugeot.
Ayrıca Fransız marka 2.376 adet elektrikli satışıyla da güçlü bir performans sergilerken özellikle dikkat çeken diğer markalar ise KGM, Mini, Kia ve tabii ki BYD.
ELEKTRİKLİ RÜZGÂRI
Bu markalar satışlarında elektrikli payı ile diğer markalardan ayrıldı.
KGM yüzde 67.43'lük pay ile 2.066 adet
Mini yüzde 93.42'lik pay ile 3.365 adet
Kia yüzde 42.12'lik pay ile 3.660 adet
BYD yüzde 38.38'lik pay ile 4.814 adet elektrikli model satarken BYD'nin yaptığı diğer satışlar ise elektrikli olmayan tek model olan BYD Seal U DM-i'dan geldi.
ÖTV FARKI AÇIYOR
Yüksek elektrikli satışlar içten yanmalı modellere oranla daha düşük ÖTV oranı dolayısıyla gerçekleşirken satılan modellerin çoğu yüzde 10 ÖTV'ye tabiydi. İçten yanmalı motorlu modellerde ise bu oran en düşük yüzde 80.
BYD'nin Seal U DM-i modeli ise düşük CO2 emisyonu ve yalnızca elektrikli sürüş menzili neticesi ile yüzde 30 ÖTV'ye tabi olan Türkiye'deki tek model olarak yüksek satış rakamlarına ulaştı.
Elektrikli satışlarının günbegün arttığı mevcut durumda Türkiye'ye yapılan yatırım üzerine belirli teşviklerin sağlanması da halihazırda yatırım yapan üreticilerin yalnızca ÖTV'siz satışlarla desteklenmesinin sorgulanmasına yol açıyor.
İLK ARABAM YERLİ OTOMOBİL PROGRAMI
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanan "İlk Arabam Yerli Otomobil Aile Destek Programı" bir süredir gündemde yer alıyor.
Türkiye'de kısa süre önce satışa sunulan ve yakında gelecek uygun fiyatlı diğer elektrikli modeller ile yapılacak satışlar bu programın hızlıca yürürlüğe girmesine ya da yeni program arayışlarına da sebep olacak.
Türkiye'de otomobil almak yüksek vergiler nedeni ile toplumun büyük kesimi için neredeyse imkânsız.
Burada elektrikli modeller nispeten sıfır otomobillere ulaşımı kolaylaştırırken uygun elektriklilerde yaşanacak rekabet ile kâr marjlarının da düşmesi yüzde 80 ÖTV ve yüzde 20 KDV ile toplamda yüzde 116 alınan fosil yakıtlı modeller üzerinde yeni düzenlemelerin hız kazanmasına neden olabilir.
Burada ilk tercihse şimdiden yerli üretim olarak belirlendi.
Yılsonuna kadar yerli otomobilde vergi indirimleri ihtimali güçlü.