SGK’ye yurtdışından beşeri tıbbi ürün ve hizmet alımları yapma yükümlülüğü getiriliyor
Nergis Şimşek
Son Köşe Yazıları

SGK’ye yurtdışından beşeri tıbbi ürün ve hizmet alımları yapma yükümlülüğü getiriliyor

05.12.2024 04:01
Güncellenme:
Takip Et:

Adalet ve Kalkınma Partisinin “Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” TBMM Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunda kabul edildi. 

Kanun Teklifinde yer alan;

-Yurt içinde ruhsatlı olmayan ve temini sağlanamayan beşerî tıbbi ürünlerin Sağlık Bakanlığı onayı ile SGK tarafından yurt dışından temin edilebilmeleri, 

-Hastalık ve analık sigortasından ödenecek olan geçici iş göremezlik ödeneğine esas günlük kazancın hesabında dikkate alınan üç aylık sürenin on iki aya çıkarılması,

-1/1/2015 tarihinden öncesine ait olup ödenmemiş genel sağlık sigortası primleri ile gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer’i alacakların tahsilinden vazgeçilmesi, 

Konularına ilişkin değişiklik ve yeni düzenlemeleri açıklamaya devam ediyoruz.

Kanun Teklifinin 4. Maddesinde, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 3. Maddesinin birinci fıkrasının (h) bendine bir ibare eklenmesi öngörülmüş olup, bu durumda ilgili bent;

“h) Bu Kanun kapsamındaki idarelerin kendi özel mevzuatı uyarınca hak sahiplerine sağlayacakları teşhis ve tedaviye yönelik hizmet alımları ve 2/3/1927 tarihli ve 984 sayılı Ecza Ticarethaneleriyle Sanat ve Ziraat İşlerinde Kullanılan Zehirli ve Müessir Kimyevi Maddelerin Satıldığı Dükkanlara Mahsus Kanun ile 14/5/1928 tarihli ve 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu kapsamında Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yurt dışından gerçekleştirilecek beşeri tıbbi ürün alımları ve bunlara ilişkin hizmet alımları" ile tedavisi kurumlarınca üstlenilen kişilerin ayakta tedavisi sırasında reçeteye bağlanan ilaç ve tıbbî malzemelerin kişilerce alımları, sağlık hizmeti sunan bu Kanun kapsamındaki idarelerin teşhis ve tedaviye yönelik olarak birbirlerinden yapacakları mal ve hizmet alımları… ceza ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç bu Kanuna tâbi değildir.” Şeklinde değiştirilmiştir. Madde gerekçesinde, yurt içinde ruhsatlı olmayan ve temini sağlanamayan beşeri tıbbi ürünlerin Sağlık Bakanlığı onayı ile Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından yurt dışından temin edilebilmesinin amaçlandığı belirtilmektedir.

Mevcut uygulamada, Sağlık Bakanlığı onayı ile SGK tarafından ilacın yurt dışından temin edilmesi zaten mümkün bulunmaktadır. Ancak, SSK hastanelerinin devri sonrasında Türkiye’de ruhsatlı olmayan veya ruhsatlı iken piyasada bulunması konusunda sıkıntı yaşanan ve Sağlık Bakanlığı tarafından uygun görülen ve SGK listesinde de yer alan ilaçların yurtdışından temini Türk Eczacıları Birliği (TEB) kanalı ile yapılmaya başlanmış, sonradan SGK tarafından da bazı ilaçların getirilmesi uygulaması başlatılmıştır. 

Son yıllarda SGK tarafından getirilen ilaçların sayısında azalma yaşandığı ve hastaların TEB’e yönlendirildikleri anlaşılmaktadır. SGK tarafından temin edilen ilaçlar açısından; gerek hastaya ulaştırma gerekse 24 saat usulüne göre çalışma yapılmadığından, özellikle tatil günlerinde (9 günlük bayram tatilleri) teslim konusunda sorunlar yaşandığı da hastalar tarafından dile getirilmektedir.

Söz konusu Kanun teklifinde ilgili fıkrada yapılan değişikliğin gerekçesinde;  “hizmet alımlarının”, yurt dışı ilaçların temin ve dağıtım süreçleri kapsamında mevzuat ve fiili gereklilikler nedeniyle alımı zorunlu olan ancak, ihale alımında güçlük yaşanan, ilaç transferi/gümrükleme/farmakovijilans ve karekodlama işlemlerine ilişkin hizmetlerin alımından ibaret olduğu, ifade edilmektedir. Teklifte,  Kamu İhale Kanununun 3. Maddesindeki ilgili bende 984 ve 1262 sayılı kanunlar kapsamında SGK tarafından yurt dışından gerçekleştirilecek beşeri tıbbi ürün alımları ve bunlara ilişkin hizmet alımlarının eklenmesi öngörülmekle birlikte, hizmet alımı ile ilgisi bulunmayan söz konusu kanunlar kapsamında, madde gerekçesinde belirtilen “hizmet alımının” gerçekleştirilmesi mümkün değildir. 

Diğer taraftan, Anayasanın 135. maddesi uyarınca 6643 sayılı Türk Eczacıları Birliği Kanunu ile kurulmuş, kamu kurumu niteliğinde ve tüzel kişiliğe sahip bir meslek kuruluşu olan TEB,  Sağlık Bakanlığı tarafından verilen yetki çerçevesinde yurt içinde ruhsatlı olmayan veya ruhsatlı olup da üretilmeyen hayati öneme haiz ilaçları,  kişi bazında reçete karşılığı yurt dışından temin etmektedir. TEB’in 54 Eczacı Odası ve 28.000 den fazla eczane ile hizmet verdiği ve bu hizmeti 7/24 olarak sunmakta olduğundan hareketle, bugüne kadar TEB kanalı ile getirilen ilaçlar açısından olumsuzluk yaşandığına yönelik bir bilgi olmaması ve TEB tarafından SGK ödeme kapsamında getirilen ilaç sayısının gün geçtikçe artması göz önüne alındığında, yurtdışından ilaç temininin kamu kurumu niteliği bulunan TEB kanalı ile sürdürülmesi hususunda TEB görüşünün alınıp alınmadığı merak konusudur.  

Netice itibariyle; mevzuatı kapsamında 7/24 hizmet vermesi mümkün olmayan SGK tarafından ilaçların yurtdışından temin edilmesi hasta mağduriyetine sebebiyet verebilecektir.

ÖDENEK VE GELİRLERİN HESABINA ESAS GÜNLÜK KAZANCIN BELİRLENMESİNDE ANAYASA MAHKEMESİ KARARINA UYULMADI

Kanun Teklifinin 7. Maddesiyle, 5510 sayılı kanunun “Ödenek ve gelirlere esas tutulacak günlük kazanç” başlıklı 17. maddesinin birinci fıkrası değiştirilmiştir. Söz konusu fıkrada, iş kazası ve meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortasından verilecek ödeneklerin veya bağlanacak gelirlerin hesabına esas günlük kazancın tespit yöntemi belirtilmektedir. 

Bilindiği üzere, kısa vadeli sigortaları; iş kazası ve meslek hastalığı, hastalık ve analık sigortasını kapsamaktadır. 5510 sayılı Kanunun 17. maddesinin birinci fıkrasında, 15/4/2021 tarihli ve 7416 sayılı Kanunla değişiklik yapılarak; hastalık ve analık sigortasından ödenecek geçici iş göremezlik ödeneğine esas günlük kazanç tespitindeki süre, üç aydan 12 aya çıkartılmıştır. Bu yönüyle uygulama, iş kazası ve meslek hastalığı sigortasındaki ödenek hesabından farklılaştırılmış yine fıkrada yapılan değişiklikle hastalık ve analık sigortasından yapılacak ödenek hesabına esas günlük kazanç miktarına, “iş göremezliğin başladığı tarihten önceki son bir yıl içerisinde 180 günden az kısa vadeli sigorta primi bildirilmiş olanlara hastalık ve analık halinde ödeneğe esas tutulacak günlük kazanç, iş göremezliğin başladığı tarihteki günlük prime esas kazanç alt sınırının iki katını geçemez” şeklinde sınırlama getirilmiştir.

Maddenin birinci fıkrasında yapılan bu değişiklikler Anayasa Mahkemesinin 1/2/2024 tarihli ve E:2021/61, K:2024/31 sayılı Kararı ile Anayasaya aykırı bulunarak iptal edilmiş ve iptal kararının 21/12/2024 tarihinde yürürlüğe girmesi kararı verilmiştir. Anayasa Mahkemesi, iş kazası ve meslek hastalığı halinde sigortalıya verilecek ödeneğin, sigortalının son 3 aylık prime esas kazanç ortalamasına göre hesaplanmasının yanında; hastalık ve analık hallerinde son 12 aylık ortalama baz alınmasının uygun olmadığı görüşüne vardığı gibi son 1 yıldaki 180 gün şartı ve 2 asgari ücret tutarındaki sınırlamayı iptal etmiştir.

Kanun Teklifinde, 5510 sayılı Kanunun 17. maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişikliğin, Anayasa Mahkemesi kararının uygulanması amacıyla yapıldığı belirtilmekle birlikte, maddede Anayasa Mahkemesi  iptal kararına uygun düzenleme yapılmadığı görülmektedir.

Kanun Teklifiyle maddede kısa vadeli sigorta kollarından verilecek geçici iş göremezlik ödeneğine esas günlük kazanç hesabı ile iş kazası ve meslek hastalığı sigortasından bağlanacak gelirlerin hesabına esas tutulacak günlük kazanç hesabı için düzenleme yapılmıştır. 

Geçici iş göremezlik ödeneğine esas günlük kazanç hesabında:

-İş kazasının olduğu,

-Analık sigortasında doğumun olduğu,

-Meslek hastalığında iş göremezliğin başladığı,

-Hastalık sigortasında iş göremezliğin başladığı,

Tarihten önceki 12 aydaki, kazanç ve günlerin dikkate alınacağı öngörülmüştür. 

İş kazası ve meslek hastalığından (IKMH) bağlanacak gelirin hesabına esas günlük kazanç hesabında;

-İş kazasının olduğu,

-Meslek hastalığında iş göremezliğin başladığı,

12 aydaki son üç ay içinde, sigortalının prime esas kazançlarının toplamının prim ödeme gün sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanacağı öngörülmüştür. 

Kanun Teklifiyle; Anayasa Mahkemesi kararı gereği, hastalık ve analık sigortasında ödenek hesabına esas günlük kazanç hesabındaki 12 aylık sürenin 3 aya indirilmesi gerekirken, analık ve hastalıktaki süre 12 ay olarak kaldığı gibi, iş kazası ve meslek hastalığından verilecek ödenek hesabına esas günlük kazancın tespitindeki süre 12 aylık süredeki son 3 ay,  12 aya çıkartılmıştır.  Diğer bir ifadeyle, Anayasa Mahkemesi tarafından karar verildiği üzere, hastalık ve analık sigortasında bırakın 12 aylık süreyi 3 aya indirmeyi, iş kazası ve meslek hastalığı sigortasındaki 12 aydaki son 3 aylık süre, 12 aya çıkartılmıştır. Yani hastalık ve analık sigortasındaki kural, IKMH sigortası gibi olacağına, IKMH sigortasındaki kuralı hastalık ve analık sigortasındaki  kurala dönüştürülmüştür.

Yine Kanun Teklifinde;  bu konudaki suistimallerin önlenmesi gerekçesi ile Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen son 1 yıldaki 180 gün şartı ve 2 asgari ücret tutarındaki sınırlama aynen korunmuştur. Yani Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği hususlar maddede aynen korunmuş ve iptal kararı uygulanmamıştır.

1/1/2015 TARİHİ ÖNCESİ GENEL SAĞLIK SİGORTASI (GSS) PRİM BORÇLARI SİLİNECEK. PEKİ SONRASI NE OLACAK?

Kanun Teklifinin 19. Maddesiyle, 5510 sayılı Kanuna; “Geçici Madde 106-  “Bu Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasınm (g) bendi kapsammda 1/1/2015 öncesine ait olup ödenmemiş genel sağlık sigortası primleri ile gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilir. Bu maddenin yayımlandığı tarihe kadar söz konusu süreler için ödenmiş olan primler iade ve mahsup edilmez" geçici madde eklenmiştir.

5510 sayılı Kanunun 60. maddesinin (g) bendi kapsamındaki sigortalılar, genel sağlık sigortası (GSS) primlerini kendileri ödemekle yükümlülerdir. 5510 sayılı Kanuna, Kanun Teklifi ile eklenen geçici madde ile söz konusu kimselerin 1/1/2015 öncesi GSS prim borçları ile bu borçlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zamlarının tamamının silinmesi öngörülmekle birlikte bu maddenin yayımlandığı tarihe kadar söz konusu süreler için ödenmiş olan primlerin iade ve mahsup edilmeyeceği belirtilmektedir. 

Buna karşın, SGK tarafından, 2015 yılı sonrası GSS prim borcu olan yaklaşık 7 milyon vatandaşın icra işlemleri devam etmektedir. Bunlar için herhangi bir yapılandırma kanunu da ufukta görünmemektedir. Zaten 2015 yılı öncesi prim borçları SGK tarafından hiç takibe alınmamış ise zamanaşımına uğrayacak borçlardır. Takibe alınan borçlar için bu düzenleme anlamlı olacaktır. Ancak, dediğimiz gibi bu tarihten sonraki GSS prim borçları için icra takipleri son hızıyla devam etmektedir. Zamanaşımına uğrayabilecek borçların silinmesi yerine, işsiz ve geliri olmadığı için GSS primlerini bile ödeyemeyen kişiler için icra takiplerinden vazgeçilerek bu borçlara ilişkin yapılandırma kanunun çıkarılması daha elzemdir.

Yazarın Son Yazıları

2026 yılı ocak ayında emekli aylıkları ne kadar artacak?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
05.12.2025
Yönetici kadrosunda bulunduğu halde yöneticilere verilen hiçbir haktan yararlanamayan müdürlerin mağduriyetine bir yenisi eklendi

Yönetici kadrosunda bulunduğu halde yöneticilere verilen hiçbir haktan yararlanamayan müdürlerin mağduriyetine bir yenisi eklendi

Devamını Oku
03.12.2025
Torba kanunla prim borçları emekli aylıklarından kesilecektir

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
28.11.2025
Torba kanunla işveren prim teşviki dört puandan iki puana düşürülmüştür

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
21.11.2025
Torba kanunla, malullük, yaşlılık ve ölüm (MYÖ) sigortaları prim oranı artırılmıştır

Kanun teklifinin 20. maddesiyle 2026 yılı ocak ayı başı itibarıyla...

Devamını Oku
14.11.2025
Torba kanunla Bağ-Kur hizmet ihyasındaki prim oranı artırılmış ve genç girişimci desteği kaldırılmıştır

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
07.11.2025
Meclis’e sunulan torba kanunda hizmet borçlanması prim oranları artırılmıştır

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
31.10.2025
Torba kanunda sosyal güvenlik sistemine ilişkin yapılan düzenlemelerle sigortalı ve işverenlerin prim yükleri artırılmıştır

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
30.10.2025
Bağ-Kur’da prim çıkmazı

Bağ-Kur’da prim çıkmazı

Devamını Oku
25.10.2025
Kimler ‘küçük esnaf’ sayılacak?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
24.10.2025
İktidarın hedefi kaçışı önlemek

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
23.10.2025
Bağ-Kur’lulara verilecek bir hak memurlar için emsal olur mu?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
17.10.2025
Yıpranma payları emeklilik işlemlerine ne şekilde yansır?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
10.10.2025
Birleşik hizmetler üzerinden ölüm aylığı bağlanması

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
03.10.2025
Ölüm sigortasında yasa kaynaklı adaletsizlikler

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
26.09.2025
Hak sahipleri için en düşük emekli aylığı uygulaması (3)

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
19.09.2025
Hak sahipleri için en düşük emekli aylığı uygulaması-II

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
12.09.2025
Hak sahipleri için en düşük emekli aylığı uygulaması (1)

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
05.09.2025
Bağ-Kur’luların hizmet kayıtları nasıl okunmalı?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
29.08.2025
Vah çalışan ve emekli memurumun haline!

Vah çalışan ve emekli memurumun haline!

Devamını Oku
26.08.2025
Askerlik hizmetimi borçlanırsam EYT kapsamına girer miyim?

Sosyal güvenlik uzmanı...

Devamını Oku
22.08.2025
Yetim aylığı bağlanmasına ilişkin haklarım nelerdir?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
15.08.2025
Prim iademe kanuni faiz uygulanır mı

Soru: 35 yıllık çalışması olan pratisyen hekim olup halen devlette çalışmaya devam ediyorum...

Devamını Oku
08.08.2025
Ölen annemin alamadığı aylıklar bize ödenir mi?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
01.08.2025
Memurlara 9 yıl gecikmeli olarak verilen yarım zamanlı çalışma hakkı

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
26.07.2025
İkinci yükseköğrenimde yetim aylığım ödenir mi?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
25.07.2025
İki aylığı da alabilir miyim?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
18.07.2025
Emekli aylığı yönünden 2025’mi yoksa 2026 yılında aylık talebinde bulunmak mı avantajlı?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
17.07.2025
Sadece çalışan memurlara verilen ilave ödeme tüm emeklilere verilmelidir!

Sosyal Güvenlik Rehberi...

Devamını Oku
11.07.2025
BAĞ-KUR tarım sigortalıları mağdur olmasın!

5510 sayılı Kanunun 4. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (4) numaralı alt bendindeki sigortalılar Bağ-kur tarım sigortalılarıdır. (Mülga 2926 sayılı Kanun kapsamındaki sigortalılar dahil) Bağ-kur tarım sigortalılarının, kanunla kurulu meslek kuruluşlarına (ziraat odaları, ziraat odalarının bulunmadığı yerlerde tarım il/ilçe müdürlükleri) ) kayıt tarihinden itibaren en geç bir ay içinde SGK’ya bildirimleri yapılmaktadır. Tarım sigortalıları kendileri de sigortalılık bildirimi yapabilmektedir.

Devamını Oku
08.07.2025
Doğum borçlanması yapabilir miyim?

Sosyal güvenlik rehberi...

Devamını Oku
04.07.2025
2025/Temmuz'da emekli aylıkları ne kadar arttı?

2025/Temmuz'da emekli aylıkları ne kadar arttı?

Devamını Oku
03.07.2025
Devlet memuruyum emeklilik koşullarım nedir?

Sosyal Güvenlik Rehberi...

Devamını Oku
27.06.2025
Bağ-Kur’u ödeyemedim. Nasıl emekli olurum?

Nergis Şimşek - Sosyal Güvenlik Rehberi

Devamını Oku
20.06.2025
2025/Temmuz’da emekli aylıkları ne kadar artacak?

Bağ-kur ve SSK emeklilerinin aylıkları, 5510 sayılı Kanunun 55. Maddesine göre...

Devamını Oku
15.06.2025
Rusya’da Türk işverenin yanında çalışacağım. Sigortalılık durumum nasıl olacak?

Nergis Şişmek: Sosyal Güvenlik Rehberi

Devamını Oku
13.06.2025
İsteğe bağlı sigorta prim borcum var. Nasıl emekli olurum?

Sosyal Güvenlik Rehberi...

Devamını Oku
06.06.2025
Yönetmelik değişikliği ile verilen hak nedir?

“Gelir” kavramı iş kazası veya meslek hastalığı halinde sigortalıya veya sigortalının ölümü halinde hak sahiplerine yapılan sürekli ödemeyi, “aylık” kavramı ise malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları ile vazife malullüğü halinde yapılan sürekli ödemeyi ifade etmektedir.

Devamını Oku
29.05.2025
Sosyal Güvenlik Sistemimizde Tarım Sigortası (III) - 2926 Sayılı Kanun-5510/4/B (4) Alt Bent)

2008/Ekim ayı itibariyle yürürlüğe giren 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile...

Devamını Oku
29.05.2025
Sosyal güvenlik sistemimizde tarım sigortası - (II) (5510/EK 5.Madde)

Ülkemizdeki tarım sigortalılarının sosyal güvenlik sistemindeki yerini ve hangi kanunlar kapsamında hak ve yükümlülükleri bulunduğunu anlatmaya devam ediyoruz.

Devamını Oku
26.05.2025