Alkışlar Ferzan Özpetek İçin...

01 Mayıs 2011 Pazar
\n

Dünyanın belli başlı usta sinema yönetmenlerinin günün birinde opera sahnelemeleri, onları vezir de eder, rezil de...

\n

Floransaya giderken çok heyecanlı ve biraz endişeliydim. Sinemasına hayran olduğum Ferzan Özpetek Maggio Musicale Fiorentino Festivalinde sahnelediği opera repertuvarının en sevilen ama o denli de güç eseri Verdinin Aidasının altından nasıl kalkacaktı?

\n

Endişelerim yersizmiş. Temsil sona erdiğinde sanatçılar tek tek selama çıktıklarında, ortalık alkıştan inliyordu. Sonunda Ferzan Özpetek selama geldiğinde, Floransanın hıncahınç dolu Teatro Communalesi ayağa kalktı, alkış ayakta devam etti.

\n

Sen insanlık heykelini yıkadur!

\n

Bütün o alkış boyunca, perdesi açık duran sahnede, Nemrut heykelleri önünde sanatçılar seyirciyi selamlarken ben içimden kahkahalar atıyor, şöyle haykırıyordum:

\n

Hey sen gafil, sen, padişahtan çok padişahçı! Sen Karstaki İnsanlık Anıtını dinci ve ırkçı referanslarla yıkadur, benim ülkemden çıkan insanlar dünyanın her yerinde yeni çağdaş anıtlar, insanlık anıtları dikiyor. Kendi aidiyetlerini katarak Anadolu topraklarının binlerce yıllık birikiminden yararlanarak çağdaş evrensel değerleri yücelterek...

\n

Bir yanda yıkım... Öte yanda sahnede alkışlanan sanatçıların ardında yükselen Anadolu heykelleri! Tarihsel bir ironi!

\n

Yorumun zenginliği ve farklılığı

\n

Maestro Zubin Mehta yönetimindeki Maggio Musicale Orkestrası ve korosunun mükemmelliği, solistlerin eşsiz niteliği, hele Aida rolünde Çinli soprano Hui Henin çok geniş bir yelpazeye yayılan ve kristal berraklığındaki ses rengindeki çarpıcılık... Bunlardan uzun uzun söz etmeyeceğim.

\n

Ferhan Özpetekin Aidasını, bugüne dek izlediğim onlarcasından farklı kılan özelliklere değineceğim:

\n

Görkemli değil çok yalındı. (Filleri, atları, şatafatlı aksesuvar ve dekorları unutun!) Ancak o yalınlık içinde sonsuz bir büyü, eşsiz bir görsellik, renk ve ışık harmonisi, adeta sinematografik bir imgelem vardı.

\n

İçeriği çok katmanlıydı. Köle Aida ile Firavun kızı erk sahibi Amneris (oyunculuğu da başarılı mezzosoprano Luciano Dİntino) arasındaki denge şaşırtıcıydı. Aidanınki kadar Amnerisin kişiliği ve acısı da ön plana çıkmıştı. Sarayda Amnerisin kendi mekânında aynalarla dansı”, çarpıcılık dışında Haremin gizemini ve çağrışımını da taşımıştı sahneye.

\n

Beni yüreğimden yakalayan özellik ise yorumuna her zaferin bir bedeli hem de çok ağır ödenen bir bedeli olduğunuvurgulamasıydı. Mısır ordusu savaştan zaferle dönerken, millet (koro) zafer kutlamalarına hazırlanırken kanlı giysileri içinde bir kız çocuğu sahnede can çekişti, herkese dokunmaya çalıştı, kimse onu görmedi ve düştü öldü. Onu sadece 3 köle (biri Aida) gördü, kucaklayıp bağırlarına bastılar. Zaferi kutlayanlar değilse de -“çünkü göze görünmez ölü çocuklar”- biz gördük. Kanımız dondu, genzimiz yandı, içimiz acıdı.

\n

Oyundan sonra Ferzanla konuştuğumda, Nâzımın Hiroşimada ölen Kız Çocuğundan esinlendiğini anlatacaktı.

\n

Çarpıcı bir başka yorum daha: Bu operada bana pek anlamlı gelmeyen, bitse de eser devam etse dedirten uzun bir dans sahnesi vardır. Ferzan Özpetekin Aidasında o dans sahnesi bir Savaş Oyununa dönüşmüştü. Mavililerle Kırmızılılar arasında stilize bir savaş oyunu ve elbet bu savaşta /oyunda yine kullanılan (sözcüğün tam alamıyla kullanılan) kadınlar! Bu dans bölümü adeta Aidanın bir özeti olup çıkmıştı. Fancesco Ventrigalinin koreografisi hem çok anlamlı hem de çok etkileyiciydi.

\n

Sahnede sürekli kullanılan kum (hele sopranonunvatanımaryasında ve finalde mezara kum dökülmesi), Nilin ışıltısı ve şavkının dev heykellere yansıması, tüm sahneye egemen olan kum rengi... O çöl renklerinin içinde solistlerin giysilerinin göz alıcılığı... Kollanan simetri ve sahnelerin akışkanlığı... Bütün bunlar ve buraya sığdıramayacağım sayısız ayrıntının özenle işlenmesi... Ferzanın düş, düşünce ve imgelem gücüyle Verdinin muhteşem müziğinin buluşmasından, biz ölümlü izleyiciler kazançlı çıktık.

\n

Temsil sonrasında Zubin Mehtayla konuşurken maestro şöyle diyordu:Ferzanla çalışmak harika bir şey! O herkesin içindeki güzeli ortaya çıkarıyor.

\n

Teşekkürler Ferzan Özpetek. İyi ki varsın!

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Kafkaesk dünyamız 23 Mayıs 2024

Günün Köşe Yazıları